3.3

Pride and Prejudice

Mrs. Bennet är mor till hela fem döttrar och är mycket angelägen om att gifta bort dem - rikt. När den välbärgade Mr. Bingley flyttar in i trakten tror hon att hennes lycka är gjord. Men med sig har han sina snobbiga systrar och sin högfärdiga bästa vän Mr. Darcy. Medan äldsta flickan Jane kommer bra överens med den nya grannen, uppstår det genast avsky mellan lillasyster Elizabeth och Mr. Darcy. Hon riktar istället sin håg mot den inte särskilt rike, men ack så charmerande Mr. Wickham. Men kan hon verkligen lita på sitt omdöme?

Originaltitel Pride and Prejudice
Regissör Cyril Coke
Manus Fay Weldon
Genre 80-tal, Komedi, Drama, Romantik
Skådespelare Marsha Fitzalan, Sabina Franklyn, Elizabeth Garvie, Clare Higgins, Priscilla Morgan, Natalie Ogle, Tessa Peake-Jones, Moray Watson, David Rintoul, Peter Settelen, Osmund Bullock, Malcolm Rennie

Undine
2013-04-24
Köpte denna VHS-serie på second hand för en tia, mer var den inte värd. Jag har inte orkat kolla längre än till Mr Collins kom in i bilden. Otroligt seg och utan inlevelse. Man ser rätt tydligt på bl.a. frisyrerna att den är inspelad på 80-talet, vilket dessutom är tragiskt. Men en 2a får den för att det ändå är Jane Austen.
AnnZoo
2007-01-04
Mitt första intryck var ganska fel, den var bättre än jag först trodde. Men ändå den sämsta Pride and Prejudice filmatiseringen jag har sett.
alucino
2006-07-27
Trodde den skulle vara seg, men ack så fel jag hade. Visst fanns det små saker att störa sig på men som helhet var den mkt bra