3.2

Primo

Den italienske juden Primo Levi tillfångatogs som 24-åring under andra världskriget när han var med i frihetsrörelsen. Levi var fånge i Auschwitz från februari 1944 fram till lägrets befrielse i januari 1945. Sexhundrafemtio personer tillfångatogs samtidigt som honom ? av dessa var han en av tre som överlevde tillräckligt länge för att befrias av Röda armén. 1947 kom Levis bok "Är detta en människa?" ("Se questo è un uomo"), en av de mest kända dokumentationerna från koncentrationslägren. Anthony Shers prisbelönta scenmonolog baserad på Levis bok hade premiär 2004. Nu ser vi Sher själv i en tv-version regisserad av Richard Wilson, som gjordes inför bokens fyrtioårsjubileum.

Originaltitel Primo
Regissör Richard Wilson (I)
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Antony Sher

PierreLunaire
2013-03-27
Det här är filmatiserad teater och måste bedömas som det. Som teater är det riktigt bra, riktigt imponerande enmansföreställning. Rummet är avskalat och lämnar texten kvar, vilket texten väl klarar av. Men det enkla, avskalade rummet gör också att det blir mindre av filmupplevelse. Filmens möjligheter tas aldrig tillvara, och det är inte heller tänkt så. Som film kan den därför inte få mer än en 3:a
HerrArne
2011-10-09
Skickligt skådespeleri och jag gillade verkligen den sparsmakade scenografin.Väl värd att se om.
Virrpanna
2011-10-05
Väldigt seg film på ett väldigt hemskt ämne. Trodde den skulle vara bättre eftersom FT har satt en 5a.
KyLLo
2011-10-05
Jag fick huvudvärk och var på väg att somna efter en kvart, så jag tvingades stänga av. Men det är nog bara för att jag personligen avskyr den här typen av monotona monologer. Själva berättelsen verkar desto bättre.
Bompa
2009-07-07
Mycket annorlunda och väldigt avskalad film där tittarens egen fantasi får stort utrymme. Berörde mig och väckte tanken på vilken typ av människa man måste bli för att överleva en sådan fasansfull situation. Starkaste delen var hängningen av fången från Birkenau.
Laasse
2009-05-20
Till en början väldigt udda, men blir allt mer engagerande. Saknar dock livsbejakande detaljer, förutom skorna, vilket skapar en viss distans från det kärnfyllda ohyggliga.