Prince Avalanche

Det omaka paret Alvin och hans flickväns bror Lance lämnar staden bakom sig för att arbeta och tillbringa sommaren på landet med att måla om asfaltsvägar. Sommardagarna går och de två motpolerna Alvin och Lance lär känna varandra och en oväntad vänskap växer fram.

Originaltitel Prince Avalanche
Regissör David Gordon Green
Manus David Gordon Green
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Paul Rudd, Emile Hirsch, Lance LeGault, Joyce Payne, Gina Grande, Lynn Shelton (röst)
Filmnummer 102011

2021-02-20
Ännu en lyckad amerikansk nyinspelning. Idén till filmerna är originell för att vara långfilm och båda har samma enkla kärnstory och grundrepliker. Men i jämförelse är den här produktionen bättre samtidigt som brister i originalet har förbättrats. Den här har något bättre flyt, är något mer underhållande, har mycket bättre dramaturgi, tydligare personporträtt samt snyggare foto, ljus och färger. Miljöerna är däremot olika. Rollpersonernas arbetskläder och arbetsutrustning likaså. Tempot får inte vara för högt för att få fram ensamheten och omgivningarna. Befriande med filmer som inte är överdramatiserade eller fåniga som mycket annat. Det som istället skulle förbättra filmerna är fler paralleller, fler oväntade moment, fler minnesvärda scener och en större mening med allt som händer. En av David Gordon Greens bättre filmer.
Diore
2016-01-20
Som så många andra är jag ändå besviken på de här filmen. Snyggt foto, bra skådespelare men handlingen är helt enkelt inte tillräckligt engagerande och det blir för långsamt.
Starlette
2015-10-11
Denna var lite svår att betygsätta. Gillade inte den i början, men sista halvtimmen är bra, feel good. Väldigt lugn. Riktig indiefilm. Men på det stora hela OK.
Dutch
2014-10-02
Nja...boring men ändå inte.
ryderup
2014-09-02
Aldrig dumt att hänga lite med Paul Rudd och Emile Hirsch. Men vart inte koncentrerad nog på filmen, så förstod den inte riktigt. Fuck me.
vonadel
2014-08-15
Brukar uppskatta denna typ av film. Intressant att se vänskapen växa fram mellan de båda karaktärerna. Men, det räcker inte riktigt. Det händer för lite helt enkelt. Kanske att man skulle sett den isländska förlagan istället. 5/10
Lotso
2014-07-12
I sin helhet var detta inte min kopp te. Det var alldeles för långdraget, tråkigt, drygt, o-intressant och i slutändan blir det ett enda stort sömnpiller. Det är bra insatser från både Paul Rudd och Emile Hirsch och fotot är riktigt snyggt men det räcker inte för att rädda filmen och i slutändan misslyckades denna filmen totalt med att förmedla de den ville ha sagt för mig.
Tobetobbs
2014-06-27
Var något annat än vad jag trodde det skulle vara, tyvärr åt det sämre hållet.
Kajanus
2014-04-07
Amerikas indieprins är tillbaka i landet han lämnade 2007 och det tackar jag för. Visst var Pineapple Express en rolig företeelse, men redan då saknade jag hans vassa och subtila teknik som berättare. Och det blev inte bättre åren efter den filmen. Med Prince Avalanche är han åter den Gordon Green som jag älskar och allt jag har att säga är: Välkommen tillbaka!
choklatchip
2014-03-10
Komedi är tydligt ett ännu vidare begrepp än vad man kan tro. För mig var det här bara tråkigt!