4.1

Prinsessan Mononoke

Efter att ha räddat sin hemby från en attack av en demon ser den unge Ashitaka hur något som liknar svarta tentakler virvlar längs hans arm. Under kampen har han själv blivit drabbad av samma förbannelse som drabbat den vildsvinsgud som utförde attacken. Om han inte lyckas häva förbannelsen kommer den snart att ta över hela hans väsen och för varje gång han känner ilska eller hat kommer den att växa i styrka. Den smittade vildsvinsguden kom från skogen och dit beger sig även Ashitaka. Jakten på botemedel för honom djupt in i skogen och plötsligt befinner han sig mitt i ett krig mellan människorna och djurgudarna, ledda av Prinsessan Mononoke – en människa fostrad av vargar.

Originaltitel Mononoke Hime
Alternativ titel Princess Mononoke
Regissör Hayao Miyazaki
Manus Hayao Miyazaki
Genre Animerad, Äventyr, Fantasy, Anime, 90-tal
Skådespelare Yôji Matsuda (röst), Yuriko Ishida (röst), Yûko Tanaka (röst), Kaoru Kobayashi (röst), Masahiko Nishimura (röst), Sumi Shimamoto (röst), Tsunehiko Kamijô (röst), Tetsu Watanabe (röst)

Skapad 2019-12-21 av connya
I väntan på att se Spirited Away kände jag att det var dags att försöka göra något annat av mina filmkvällar än att se någon typisk film. För är det någonting man ibland kan tröttna på ...   Läs mer »

Skapad 2019-12-14 av Spook
Denna film har allt, en spännande handling, fantastiska miljöer och lite romantik. Filmen börjar med att en utav skogsgudarna som är besatt av demon anfaller en liten oskyldig by. Demonen nuddar p...   Läs mer »

BarryHero
2020-05-12
Överraskande blodig och våldsam för en tecknad film - helt klart väldigt annorlunda från en typisk Disney-film. Den är mer mot fantasyhållet än t ex Totoro som i slutändan är lite av ett familjedrama - Mononoke är ändock välgjord och med kreativa karaktärer. Dock kastas man in i action:et med en gång i filmen och till en början är det svårt att förstå exakt vad intrigen går ut på.
92axha10
2018-12-18
Väldigt vacker och fantasifull film. Känns storartat och fulländat.
Hypostas
2018-04-04
Sänkning till tvåa efter omtitt i anhedoniskt tillstånd.
2018-01-02
Älskar dessa vackra filmer, snälla Disney släng er i väggen!!!

2017-12-14
Vakker, stemningsfull og tenkvert.
myslas
2016-10-27
Ett i raden av fantastiska äventyr från samtidens största berättare.
peu-depeu
2015-05-21
Det är mycket som är både bra och dåligt på samma gång i denna film. Till exempel hur karaktärer och miljöer inte direkt förklaras, utan bara finns och inte anpassar sig för att förenkla för tittaren. Det kan vara störande, för det är svårt att veta vad man ska tycka om karaktärerna, men det är ju också något som efterliknar verkligheten, att man inte kan få ett enkelt svar på vad nya bekantskaper har för intentioner. Början av filmen var bra, sen blev det flera sektioner där jag tappade fokus och faktiskt blev ointresserad (jag hade nog gärna klippt ner delar av filmen) men sen mot slutet blev det intressant igen. Jag gillar hur filmen fungerar som metafor för flertalet nutida problem, så som utnyttjande av naturens resurser och att ingen egentligen är ond, utan bara handlar utefter vad de tror är den bästa lösningen. Också fint att den lite svagt grundar sig på japansk historia runt 13-1400-talet och hur de valt att tolka och göra denna era lite mer magisk.
Robodan
2015-03-14
Miyazakis magiska, gamla värld är lätt att sugas in i och fascineras av. Detta är en välgjord och spännande historia full av mystiska varelser. Jag uppskattar världen och jag uppskattar även de starka kvinnorna, men någonting saknas för riktigt toppbetyg. Stark trea
Raimo_1985
2015-02-18
Bästa Miyazaki jag sett på mycket länge. I denna lite för långa film är det mest djuren som fångar mitt intresse, eller djur, ja vad det nu är.
2015-01-02
Detta blev mitt tredje steg in i den japanska animationsfilmens värld efter "Spirited Away" och "Grave of the Fireflies". Denna film kommer varken med den fantasirika och sinnesutvidgande upplevelsen som Spirited Away levererade eller det starka allvar som kom med Grave of the Fireflies.