2.9

Prinsen av Egypten

Detta är en berättelse om två bröder, en född med kungligt blod, en adopterad med hemligt förflutet. De växer upp och blir bästa kompisar. Deras vänskap sätt på ett mycket stort prov en dag när en utav dem ska efterträda deras fader och bli härskaren för världens största rike! Deras sista konfrontation kommer att förändra deras liv och kanske hela världen!

Originaltitel The Prince of Egypt
Regissör Brenda Chapman, Steve Hickner, Simon Wells
Manus Philip LaZebnik, Nicholas Meyer
Genre Drama, Animerad, Familjefilm, Musikal, Äventyr, Fantasy, 90-tal
Skådespelare Michelle Pfeiffer (röst), Val Kilmer (röst), Ralph Fiennes (röst), Sandra Bullock (röst), Jeff Goldblum (röst), Danny Glover (röst), Patrick Stewart (röst), Helen Mirren (röst), Steve Martin (röst), Martin Short (röst)

2020-01-10
Tyckte bara den här filmen var seg när jag såg den.
Qhorinhalfhand
2018-09-29
Huvudkaraktären blir ju lite platt men för övrigt så tycker jag den här filmen håller en hög standard! Grym musik, snygg grafisk design, bra röstskådespel och bra feeling helt enkelt.

2016-11-11
Første delen av filmen er 3 andre er 5 totalt 4. Noen riktig bra sanger også.
2015-12-16
Förvånansvärt tråkig. Väldigt intetsägande sångnummer också.
Valarn
2015-08-07
Lipar alltid till Deliver us. I sin helhet bra.
2014-11-05
Prinsen av Egypten, baserad på de fem moseböckerna från Bibeln. Denna film var den första filmen som på riktigt utmanade Disney på den tecknade fronten. De hade inte en riktigt lika snäll framtoning och försökte inte vara så gulliga. Bra och väldigt bra soundtrack. 3+>
silvertrain
2013-10-01
En riktigt bra familjefilm! Väldigt mäktig, vacker och även rätt så skrämmande! Jag personligen som är väldigt starkt troende kan mycket väl tänka mig att det som händer i denna film faktiskt har hänt i verkligheten! Minns också när jag var liten så var jag väldigt fascinerad av hur Moses och Ramses som först var så bra kompisar och stod varandra så nära plötsligt kunde utvecklas och bli så starka fiender. Lite intressant om hur personkemi kan ändras sådär. Filmen är iallafall en av de bästa tecknade filmer som jag har sett! Stark fyra!
PebblesBeach
2013-08-23
Fantastiskt vacker. Kanske höjer till 5a så småningom..
cookiebee
2013-03-11
En av de hemskaste "barnfilmerna" jag har sett. Den är rå, men ändå ner lugnad, men jag gillar det.
Balal
2013-02-21
jag är inte heller religiös men tycker inte den här filmen är något vidare. väldigt många konstiga grejer som händer som nämns i bibeln eller någon annanstans sen att bara hoppa över visa delar som står med som är intressant är ju inte heller så roligt. helt ok. stark 2