3.8

Prinsessan + krigaren

Sissi jobbar som sköterska på ett mentalsjukhus, där hon också bor, isolerad från omvärlden. Bodo gråter ofta utan att kunna kontrollera det, och har svårt att behålla något jobb. De träffas kort under en lastbil då Bodo räddar Sissis liv. Efter det måste deras liv förändras.

Originaltitel Der Krieger und die Kaiserin
Alternativ titel Prinsessan och krigaren, The Princess & the Warrior, The Princess + the Warrior, The Princess and the Warrior
Regissör Tom Tykwer
Manus Tom Tykwer
Genre Romantik, Mysterium, Drama, 2000-tal
Skådespelare Franka Potente, Benno Fürmann, Joachim Król, Lars Rudolph, Melchior Beslon, Ludger Pistor, Christa Fast, Susanne Bredehöft, Gottfried Breitfuss, Steffen Scheumann, Rolf Dennemann, Ali Nejat-Nouei, Sybille J Schedwill, Peter Ender
Betygsantal 1950

Skapad 2019-11-10 av Nemralis
Förväntningarna på Tom Tykwer var höga när han återvände för att göra sin första film efter den internationella succén \"Lola Rennt\" (Spring Lola). Men de som förväntat sig ännu en fär...   Läs mer »

2017-10-25
Jompalompier
2015-10-13
Fruktansvärt fint foto! Allt känns väldigt genomarbetat, från karaktärerna till hur man använder sig av miljöerna etc.
Semiramis
2015-02-04
En stark trea för mig. Härlig att se, men jag tror inte att jag kommer att ta med mig så väldigt mycket från den.
AlbinWesley
2013-06-22
Trakeotomin är helt sanslös, liksom några andra oerhört starka scener. Fotot är rakt igenom perfekt. Det någon kallar för abstrakt och därmed svårfångat ser jag som nyckeln till varför jag älskar den. Den är svår att riktigt sätta fingret på, vilket är befriande. Jag älskar dessa Tykwer-filmer där världen och dess invånare, infrastruktur, vegetation och så vidare utgör en enda enorm organism vilken vi alla är en del av. Det får en att känna sig så meningslöst meningsfull. Svindlande tankar väcks.
choklatchip
2012-04-03
Underbart verkliga karaktärer i en fantastisk overklig berättelse. En modern saga av hög klass, strålande skådespelarprestationer tillsammans med foto och musik som fulländar denna pärla. Lysande att kunna få personerna att agera så långsamt samtidigt som musik och berättelse ilar fram. En film om vilsenhet och sökande som inger en hoppfull känsla som sprider sig i kroppen och lämnar ett leende på läpparna.
ylvacarlsson
2012-02-19
Detta är en av de vackraste filmer som någonsin gjorts.
kakbakarn
2012-01-26
Väldigt fin. Trots den genomgående melankoliska stämningen så är det en i grunden livsbejakande och optimistisk film. Med tanke på att filmen överlag kändes ganska subtil så var det absoluta slutet något av en besvikelse just på den fronten. Jag kan förstå om vissa tycker filmen känns lite flumpretto på ett negativt sätt, men jag tycker den träffar tonen bra. Klar fyra.
sparriskrigarn
2011-08-03
Konstig blandning mellan det abstrakta och det verkliga. Det största problemet är nog att jag aldrig började känna något för karaktärerna, och då blev det svårt att bry sig om handlingen. Kanske en bra idé som inte genomfördes något vidare, men helheten höll absolut inte för mig.
andmoreagain
2010-11-27
Har en stadig uppförsbacke i början men den tar sig sakta men säkert. Dock inget djuplodande mästerverk.
denimflickan
2010-03-21
Håller med om att djupet känns artificiellt. Ibland blir filmen nästan löjeväckande och pinsam. Men snygg är den! En svag trea.