3.6

Processen mot Jeanne d'Arc

En rekonstruktion av Jeanne d'Arcs rättegång.

Originaltitel Procès de Jeanne d'Arc
Alternativ titel Trial of Joan of Arc, Rättegången mot Jeanne d'Arc
Regissör Robert Bresson
Manus Robert Bresson
Genre Krig, Drama, 60-tal
Skådespelare Florence Delay, Jean-Claude Fourneau, Roger Honorat, Marc Jacquier, Jean Gillibert, Michel Herubel, André Régnier

hsimpson
2024-01-07
Dreyers version är klart bättre i min bok, men behöver ge den här fler chanser. Slutscenerna är väldigt bra.
2023-02-13
En snygg men väldigt stel film med för långa tagningar och fokus på pläderingar.
Disorder
2022-09-10
Dundrar in 5:an här med vilket blir hans fjärde. Total internalisering, från första minut. Gubbtjyven fanns i ett eget universum, helt befriad från intertext eller association. Detta gäller även hans filmer i relation med varandra. De är egna mikrokosmos, och de flesta råkar vara fulländade. Nej, orkar inte. Bergman gjorde perfekt teater på film, detta är väl typ bara film.
Sheepy
2022-02-05
Närmare realism av hur processen mot jeanne d’arc gick till kommer man nog inte (den känns nästan som en dokumentärfilm ). Precis samma känsla av obehag uppstår även denna gång (som när jag såg stumfilmen) då en ung (förmodligen schizofren) kvinna döms till döden av högre uppsatta män.
Kalkonhönan
2015-04-24
För teatral utan finessen och empatin som Dreyers film hade och saknar ett riktigt bra soundtrack dessutom, Bresson har inte impat på mig alls hittills nu efter fem sedda filmer.
MrsSmiths
2014-01-06
Ohyggligt tråkig och platt. När de slår i en lång rak trådspik i en välhyvlad planka är detta bokstavligt och bildligt spiken i kistan för min del.
AlbinWesley
2013-10-13
Jag har aldrig fattat tycke för Jeanne d'Arc, även om hennes berättelse givetvis har ett värde. Bresson filmar den förvisso utmärkt i sitt sparsmakade berättande, men jag fångas aldrig.
Korben_Dallas
2013-09-26
En liten film med stor slagkraft som var rak och kort, såhär ska de göras.
Suverän
2011-07-25
Makalöst stark för att vara blott 61 minuter. Stabil fyra.

2010-12-15
fortfarande rörande. en film som ger tröst.