3.2

Profitörerna

Kataryna Rosenbaum hittas mördad i sin "poseringsateljé" i Stockholm. Hon har tillfogats ett stort antal var för sig dödliga skador. Den unge kriminalinspektören Jan Lewin får huvudansvaret för att finna mördaren. Samtidigt arbetar kommissarie Melander för att få fast fastighetsägaren Fahlén, en av prostitutionens verkliga profitörer.

Originaltitel Profitörerna
Regissör Per Berglund
Manus Ulf Lyrenäs, Lars Björkman
Genre Drama, Kriminalare, Mini-serie, 80-tal
Skådespelare Sven Wollter, Ulf Brunnberg, Krister Henriksson, Bert-Åke Varg, Puck Ahlsell, Gösta Engström, Tjadden Hällström, Lennart Hjulström, Tomas Pontén, Lickå Sjöman, Bruno Wintzell, Gunnar Öhlund

ItalyErik
2017-07-25
En grå 80-talskänsla ligger över hela produktionen. Bra hantverk och skådespelare och väl värd att ses. Men, den spelar inte i samma liga som "Mannen från Mallorca", om man säger så.
Galivan
2015-11-29
Scenerna utspelas i stockholm, ofta i dagsljus utomhus och med en realistisk otillgjord känsla. Stort antal biroller med skådisar man känner igen. Intressant hur många roller introduceras utan att någon specifik hamnar i centrum. Bra filmat, naturligt skådespeleri. Sparsamt med musik, men den är tidlös och kammarmusik-orienterad. Första timmen/avsnittet är riktigt bra. När utredningen kommer igång går tempot ner. Det är intressant ett tag men sista timmen tappar den ännu mer både i tempo och hadlingsinnehåll. Det beror nog mest på att handlingen inte går framåt på grund av att att mordet är ett mysterium. Det finns inget hos storyn i första timmen som kan ge en ledtråd till förklaring, det handlar bara om att få fram fingeravtryck och hitta personer och bevis. Så det känns som att filmen tar slut efter första timmen, resten är en utredning med en massa frågetecken.Frustrerande. Stark trea, hade kunnat vara 5:a.
Raimo_1985
2013-12-27
Sänker till en tvåa efter att ha tänkt efter lite mer.
mammene
2013-05-20
Här får man verkligen inblick i vilket arbete som ligger bakom att lösa brott och på den här tiden var det nog lite klurigare. Tänk bara att sitta med förstoringsglas och jämföra fingeravtryck, då förstår man att utvecklingen har gått rättt fort framåt. Det är en viss stil på det här som till en början kändes lite stelt. Men ju mer jag såg ju mer gillade jag hur det var upplagt, mycket utförliga dialoger och resonemang. Alltid roligt att se de kära gamla skådespelarna som här är väldigt unga. Det blir mycket nostalgi att se den här tiden, dessutom roligt gästspel av GW, men någon fullfjädrad skådespelare blir han nog inte, men vad spelar det för roll.
Raimo_1985
2013-03-02
Når knappt trean, visst det är bra, lite mer än godkänt, stundtals riktigt bra skådespelare men också en handfull trista som gör gråa snutar i stil med Mannen på taket och Lasermannen. Sven Wollter gör machosnuten Jarnerbring väldigt väldigt bra. Men som steely_dan säger, mycket DDR-Sverige, snutfikor och sunk, det känns verkligen ÅTTIOTAL om den här filmen! Vissa filmer åldras med god värdighet, denna gör det inte. Den känns så jäkla gammal. Måste vara en tv-produktion? Det får bli en trea som sagt, om det hade varit mer action hade trean varit klockren, men det är så snällt förutom en del sleazy inslag. Profitörerna kommer tyvärr inte ens i närheten av genrens finest: Mannen på taket, Mannen från Mallorca och Lasermannen. Där har vi svensk polisfilms tron.
Bomkia
2012-12-22
Skön svensk procedurhistoria. Det känns väldigt trovärdigt. 4a.
Xenox
2012-10-30
Tyvärr känns serien väldigt gammal och seg. Jag hade velat ha lite mer spänning.
Screwface
2012-10-09
Mycket bra och bitvis ganska rå skildring av ett brutalt mord. Finns att köpa på dvd hos de flesta online butikerna.
Cineasten
2012-01-12
steely_dan: Om du efterlyser mer action så har du missförstått Profitörerna helt och hållet. det är ingen actionhistoria överhuvudtaget. den skrivna förlagan är så långt ifrån action man kan komma. Den visar bara hur tråkigt, enahanda och enformigt polisarbetet ofta är. Den bild som vanliga kriminalare förmedlar har i stort sett ingenting med verkligheten att göra.
steely_dan
2011-10-03
visst är det välgjort och sådär, men det kunde ha varit lite mer action... känsliga tittare varnas för orgier i DDR-Sverige, snutfikor och sunk.