3.4

Project Nim

Nim Chimpsky var schimpansen som användes för att motbevisa Noam Chomskys tes om att enbart människan är kapabel till att förstå ett språk. Djuret levde ett händelserikt liv innan han tragiskt avled år 2000. James Marsch, känd för Man on Wire, berättar en gripande historia om en primat som häpnade människor under 70-talet och som lär göra detsamma även nu.

Originaltitel Project Nim
Regissör James Marsh
Genre Dokumentär, 2010-tal

Roarer
2015-06-01
Människor är sjukt dåliga och självgoda.
hestret
2014-09-09
Tar upp många intressanta saker och vinklar, men slutför inte direkt någon del, vilket blir lite frustrerande. Formellt sett inte särskilt nyskapande och den konstanta musiken är ibland lite påfrestande. Dock håller man sig engagerad trots att det inte är något mästerverk på något plan. 50/100
Narnendil
2013-12-03
intressant på många punkter, men det var vissa enorma glapp i historien med saker som lät hängas lösa..
Starlette
2013-09-24
Otroligt intressant, och fruktansvärt sorglig. Att det finns personer som kan göra så, och rättfärdiga det. Usch.
Rune2000
2013-08-26
Intressant dokumentär som tyvärr kändes lite väl utdraget för min smak.
GinNTonic
2013-08-26
Intressant historia, men tyvärr berättad till största delen genom arkivmaterial och intervjuer. Konstnärligt sett ointressant och inte lyckas den beröra som den borde heller. Summa summarum: Hyfsad film. Passar bra som double feature tillsammans med "Apornas planet: (R)evolution."
Snah
2013-08-17
Tråkig dokumentär om ett intressant ämne.
lekke
Stackars apa.
RobinG
2013-08-17
Känner Flonk att han måste försvara mänskligheten eller?
funkisvilla
2013-08-16