3.5

Promising Young Woman

Alla sa att Cassie var en lovande ung kvinna... tills en mystisk händelse plötsligt ändrade riktningen för hennes framtid. Men ingenting i Cassies liv är vad det verkar vara: hon är grymt smart, obarmhärtigt listig och hon lever ett hemligt dubbelliv om natten.

Originaltitel Promising Young Woman
Regissör Emerald Fennell
Manus Emerald Fennell
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2020-talet
Skådespelare Carey Mulligan, Bo Burnham, Alison Brie, Jennifer Coolidge, Clancy Brown, Chris Lowell, Max Greenfield, Connie Britton, Christopher Mintz-Plasse, Adam Brody, Sam Richardson, Ray Nicholson, Molly Shannon, Alfred Molina, Laverne Cox, Francisca Estevez, Timothy E Goodwin, Casey Adams, Austin Talynn Carpenter, Alli Hart, Loren Paul, Gabriel Oliva, Bryan Lillis, Lorna Scott, Vince Lozano, Mike Horton, Steve Monroe, Angela Zhou

okidoki
2022-08-08
Bra men alldeles för obehaglig. Ångrar att jag såg den.
Starkbröl
2022-05-22
Lite för tydligt konstruerad för att tilltala målgruppen "starka Britney-tjejer" och det stör totalen väldigt mycket. Mulligan är som alltid jättebra, och kan dessutom kameleontlikt glida in och ut ur roller i samma scener, vilket är ganska imponerande. Dock kan hon inte gråta trovärdigt. Kul med Clancy Brown i en normal roll. Som Gordyal skriver, vissa delar är ren skämskudde (tex advokatscenen), men andra är båda roliga och tänkvärda. En film som förlorar lite på att inte vara en ren hämndrulle, och förlorar mycket på att bocka av vissa för tiden trendiga saker -- det är fan service för ovanstående Britneygeneration. Även romantiken, som börjar bra och kunde hanterats med den komplexitet den förtjänar, kastas in ibland med normal Hollywood-feelgood-styrka, antagligen är tanken att "lätta upp" det svåra temat samtidigt som man laddar upp för en chockerande konflikt, och det uppnår inte den effekten utan skär sig istället svårt. Totalintrycket är tyvärr en falsk film för en falsk tid -- en filmisk "styrkekramar"-kommentar, eller ännu värre en MeToo-cash grab -- men den är oerhört välgjord och ofta välspelad, så det blir väldigt svårbedömt. Pendlar mellan tvåa (och är någon enstaka gång och nosar på ettan because uppfostring/propaganda) och en ganska stark fyra. Superfjantigt och omöjligt slut gör det otänkbart att sätta högre betyg än en trea och trean är faktiskt ganska svag. Trist, här fanns potential.
2022-05-13
Oj, så ojämnt! Vissa sekvenser är skitbra medan andra är skämskuddekassa. Även skådespelarinsatserna sviktar rejält. Synd, när tanken var så god. (6+/15)
2022-05-09
En av de roligaste filmerna jag sett på länge!
Sheepy
2022-04-16
Cool, välspelad och underhållande. En feministisk knock-out. Och verkligen ingen slump att soundtracket innehåller både Britney Spears och Paris Hilton.
idaho1981
2022-02-06
Mycket välspelat och fantastiskt manus. Stämningen är båda romantisk, skrämmande och galet kul. Häftigt att det är Fennells första film som regissör. Att använda Toxic-låten är ett genidrag.
PeterTheW
2022-01-03
Så jäkla bra! Alla twister som håller spänningen uppe, den oväntade humorn. Riktigt bra!
Adoniram
2021-10-04
En imponerande sammansatt historia med nya twister hela tiden fram till det oväntade slutet. Överraskande bra.
Albion
2021-09-28
Först och främst så gillar jag indie-viben som bär igenom filmen. Det är en balansakt mellan svärta och visst inslag av avväpnande humor och det är väl inte alltid så lätt att få till den där balansen alla gånger utan ibland blir jag nästan villrådig över vart mina sinnen ska kalibrera in sig. Hämd-tema är väl också en sådan där sak som jag kan tycka känns som (för) säkra pluspoäng i boken men jag kan tycka att det blir lite för lågklassigt och billiga poänger. Men jag gillar som sagt tonen av charm både av romantiskt och humoristiskt slag mitt i svärtan och Mulligan är lite av en favorit sedan tidigare. Betyget blir en stark 3; a, 3+
karlmats
2021-06-11
En riktig smocka och det säger jag på ett positivt sätt. Mulligan har fått mycket beröm för det här och jag är den förste att instämma i det. Även Bo Burnham är charmig och skapar bra balans till all svärta som också finns här. Jag var lite rädd att man skulle ha problem med balansen mellan hämnd och det svartvita narrativ som lätt hade kunnat få fotfäste här, men jag kunde andas ut relativt snart och ställa mig på Mulligans sida. Det är varierande och engagerande och jag tycker mycket om det här. En stark 3a till en film som ligger rätt i tiden.