1.9

Psalm 21

Psalm 21 handlar om Henrik, en 35-årig modern Stockholmspräst, som åker upp till Norrland för att hitta sin pappas mördare.

Originaltitel Psalm 21
Regissör Fredrik Hiller
Manus Fredrik Hiller
Genre Thriller, Skräck, 2000-tal
Skådespelare Per Ragnar, Björn Bengtsson, Jonas Malmsjö, Görel Crona, Niklas Falk, Fredrik Hiller, Julia Dufvenius, Josefin Ljungman, Malin Arvidsson, Gunvor Pontén, Lena B Eriksson, Aksel Morisse, Louise Edlind

Skapad 2019-11-10 av Samajra
Henrik är en omtyckt präst i Stockholmsområdet som en dag får ett besked om att hans far drunknat. Han bestämmer sig därför att åka upp till Norrland för att ta reda på vad som egentligen h...   Läs mer »

PeterTheW
2018-08-19
Alltså. Nej.
Trangor
2018-04-20
Blev positivt överraskad. Hade förväntat mig att stänga av, men filmen höll en förvånansvärt hög klass. Bra skådespel av Malmsjö (även om han är lite speciell). Bra foto, helt ok manus och den lyckades skrämma mig några gånger. Dock är slutet riktigt uselt och drar ner en i övrigt god prestation.
2018-03-07
Nä! Verkligen inte!!
Dele
2017-08-27
Inte helt utan förtjänster. Inledningsvis funkar det ok; effekterna är snygga och vissa sekvenser är både obehagliga och stämningsfulla. Efter hand tappar allt dock styrfart och berättandet harvar på i hysteriska utfall av chockeffekter och skrikande svårtydda rabbel av bibelcitat till dramatisk musik. Inte förrän mot slutet knyts historien ihop men då är det lite för sent.
evertslayer
2017-08-14
Den är nästan så dålig att den blir bra, men bara nästan.
2016-07-20
Kul att svenska filmmakare ger sig på skräckfilmer då och då och ibland blir det väldigt bra och ibland blir det väldigt dåligt. Denna film har jag dock ganska blandade känslor om. För det första så gör skådespelarna ett väldigt bra jobb och när det gäller specialeffekterna finns det väl inte så mycket att klaga på och filmen lyckas bli underhållande och åtminstone lite spännande. Å andra sidan är filmen lite rörig och det finns en massa lösa trådar som inte leder någonstans. Filmen är helt okej men det är ingen film jag kan tänka mig att se mer än en gång.
WoodWoman
2015-06-15
Värsta skiten jag sett på länge! Ville bara att den skulle ta slut, vilken jävla soppa! Rörig som fan. Det allting bygger på är att försöka skrämma publiken med en demon effekt i "spökens" ansikten. Jag har sett mycket skit i mina dagar, men nu känns det som att jag vill ha tillbaka timmarna jag ödslat på att tvinga mig igenom detta. Spara er energin gott folk. Dock Ingen hemlighet att Sverige är kass på skräckisar.
fabbe86
2013-12-27
Det sägs och händer så märkliga saker hela tiden! Fruktansvärt obekvämt. Supertunna karaktärer vars motiv till beslut jag bara kan gissa mig till. Och vart i Sverige befinner de sig? Åker han från Stockholm till Norrland?? Ingenting tyder på detta. Ett av flera nybörjarmisstag en inte får göra på denna nivån.
niljoh
2013-09-23
Snyggt foto
KyLLo
2013-05-16
Tekniskt sett finns det många svenska skräckfilmer som är sämre, skådespelarmässigt finns det också många som är sämre. Per Ragnar är otäckt bra i såna här roller. Det stora problemet är det bedrövliga manuset.