2.8

Psykos i Stockholm

En mamma och hennes dotter är på väg till Stockholm för att fira dotterns 14­-årsdag. Redan på tåget börjar mamman uppföra sig konstigt och dottern befarar att ännu en psykos är på väg att ta hennes mamma i besittning. Trots tecknen försöker de genomföra semestern som planerat. När mammans tillstånd trappas upp blir dottern lämnad ensam och får under några magiska dagar och nätter utforska Stockholm på egen hand.

Originaltitel Psykos i Stockholm
Alternativ titel Psychosis in Stockholm
Regissör Maria Bäck
Manus Maria Bäck
Genre Drama
Skådespelare Josefine Stofkoper, Josefin Neldén, Maria Bäck, Elisabeth Bäck, Sanaz Saidi, Sanna Sundqvist, Saga Gärde, Alexandra Dahlström, Ison Glasgow

finkan
2021-10-14
Helt ok film
KyLLo
2021-10-13
Ett smått annorlunda svenskt drama. Lite old school 90-talsstuk där det bottnar i verklighetens Sverige och inte någon amerikansk mall, samt tempot är avkopplande och inte uppskruvat. Historien har verklighetsbakgrund, även om den inte handlar om några verkliga personer. Intressant casting. Filmen inleds med en dialog där regissören samtalar med sin verkliga mamma. Då 17-åriga Josefine bär upp huvudrollen. Sedan är det några kända ansikten som gör korta inhopp: Alexandra Dahlström som patient, Saga Gärde som läkare och inte minst artisten Ison som badvakt. Jag gillar filmningen, särskilt skildringen i Stockholm, att den inte är utstakad och att det finns lite mystik. Kompisen i Stockholm tycker jag dock ger dåliga vibbar och mamman har jag svårt för som tittare (även om jag förstår att hon är viktig för Maria Bäck och huvudpersonen). Så jag är tudelad till filmen som helhet. En stark tvåa skulle jag nog säga. Klart godkänd.
2021-01-26
Skådespelarna kan man ju inte klaga på men själva filmen är betydligt tråkigare och ointressantare än jag hade räknat med.
myslas
2020-09-01
Betydligt bättre än föra årets "Kungen av Atlantis". Josefine Stofkoper är väldigt bra som dottern och jag gillar verkligen några av de surrealistiska momenten som finns inbakade i den här historien.