3.5

Purpurfärgen

Celie växer upp i den amerikanska svarta södern i början av 1900-talet. Hon utnyttjas sexuellt av sin far och blir tilldelad sin man Albert. Hennes nya hem blir inte mycket bättre men kvinnor i hennes omgivning lär henne att tro på sig själv.

Originaltitel The Color Purple
Regissör Steven Spielberg
Manus Menno Meyjes
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Laurence Fishburne, Whoopi Goldberg, Danny Glover, Rae Dawn Chong, Margaret Avery, Oprah Winfrey, Desreta Jackson, Adolph Caesar, Dana Ivey, Willard E Pugh, Akosua Busia

2014-11-09
Jag tycker knappast att den tillhör någon av Spielbergs bättre filmer, storyn är otympligt sentimental och träig, det är början på Spielbergs lite sämre period med pretentiös om än välvillig smörja. Jag har dock lyckats se hela filmen. Jag tycker att både Whoopi och framför allt Danny valt bättre roller efter den här. En besvikelse.
Redfield4ever
2014-02-23
Skulle vara en fyra, men den är alldeles för Spielberg-sentimental! Det blir så överdrivet att man bara vill skrika ibland.
2013-12-31
Var lite skeptisk under första halvan, men filmen blomstrade ut fint. Skitbra, helt enkelt, främst tack vare skådespelarna. Alla är så jävla bra, men bäst är Operah Whinfrey, Whoopi Goldberg och Rae Dawn Chong.
#54
2013-11-17
Sentimentalt som bara den, vilket man kan vänta sig av Spielberg.
rebeccajansson
2013-11-05
Denna film är så otroligt bra gjord. Super skådisar, kanonhandling & givetvis miljöerna & klädseln gör att man färdas bakåt i tiden & lever sig in i filmen. I mitt tycke så gör Whoopi Goldberg sitt livs bästa roll i denna film.
Tobbelob
2013-10-08
Whoopi och Oprah gör enorma prestationer men jag tycker filmen var alldeles för seg. Därför det låga betyget.
DeAdEnD
2013-09-05
Tyckte att filmen var bra. Satt fängslad nästan hela tiden. Vissa scener kändes dock lite överspelade, dock inget som förstörde filmen i sin helhet. Stark 3:a.
Taandborste
2013-06-01
Lite ojämn, men väldigt berörande. Hulkade verkligen i slutet...

2013-02-11
Det blir en femmer. Selv om filmen "bare er 2h30min" så klarer den å formidle en følelse av epik" Ja den er sentimental på slutten, men så er livet sentimentalt ibland.

2012-06-28
Känns lite klyschig och lång ibland, men i grund och botten en fin skildring av postkolonial feminism. Whoopi Goldberg gör en riktigt bra prestation.