3.5

Pygmalion

En språkexpert slår vad om att han kan förvandla en flicka från slummen till en fin dam och att lära henna prata fin engelska.

Originaltitel Pygmalion
Regissör Leslie Howard, Anthony Asquith
Manus George Bernard Shaw, Cecil Lewis, Anatole de Grunwald, WP Lipscomb, Ian Dalrymple
Genre Komedi, Drama, 30-tal
Skådespelare Leslie Howard, Wilfrid Lawson, Wendy Hiller, Marie Lohr, Scott Sunderland, Jean Cadell, David Tree

myslas
2016-01-30
My Fair Lady må vara bättre men den här har sina stunder den också. Tebjudningen i början är fantastisk och fick mig att skratta rakt ut flera gånger och Wendy Hiller är mycket bra som Eliza Doolittle. Vissa stunder blir det dock lite tjatigt med bråken mellan Higgins och Doolittle.
Merwinna
2016-01-17
Det här får man säkert inte säga, men den här filmen blev förstörd för mig av att den kvinnliga huvudrollsinnehavaren var så ful och klumpig. Det var liksom otänkbart både att hon skulle göra ett sådant intryck på aristokratin (helt oavsett hur väl hon lärt sig att tala) och att Leslie Howard skulle bli förälskad i henne... Det funkade inte när jag hade Audrey Hepburn på näthinnan från musikalen, för hon var ju precis tvärtom: slank som en vidja, graciös och otroligt vacker, feminin och älsklig.
2015-01-07
Filmerna Pygmalion och My Fair Lady(1964) delar historia med varandra. Pygmalion bevisar att historien klarar sig galant utan att berättas som en musikal. Dock så har My Fair Lady en längre speltid som bidrar att man investerar sig mer vad som berättas. Pygmalions kortare tid berättas med en mer rappare och finurlighet i sin humor. Charm och sprudlande energi är det ingen avsaknad av heller. Pygmalion lyckas samtidigt leverera en större kemi mellan karaktärerna Professor Higgins och Eliza. 4-
Kurosawafan
2009-05-26
bra klassiker, har åldrats en del , exvis kvinnosyn...
thepulp
2008-09-22
"Now then, we're not in Paris, you know!"
TobiasRydén
2008-09-17
Stark fyra. Howard är skräddarsydd för rollen som Higgins, Hiller är bra som Eliza. Överhuvudtaget en utmärkt filmatisering av pjäsen, rapp härlig dialog i rena screwballstilen gör inte det hela sämre.
Labbas
2008-01-19
Rätt söt
Ihsahn
2007-12-08
Kvick och riktigt rolig (skrattade högt fyra gånger) filmatisering av Shaws pjäs som har åldrats utomordentligt väl. Till skillnad från många andra av 30- och 40-talets filmatisering av pjäser känns Pygmalion tack vare smart användning av kameran och variation mellan helbilder och närbilder inte alls som en pjäs, utan som en fullgod komedi i det övre skiktet. Filmens höjdpunkt är onekligen scenen med xylofonen! Kan tilläggas att när jag blir stor vill jag bli som Higgins, hur häftigt är det inte att under ett bråk inte bry sig om vad motparten säger utan hur den säger det!
jep
2007-08-11
Riktigt rolig med bra skådespelare. Ett fräscht berättande som håller en välbehövlig distans till originalpjäsen.
Pärlemor
2007-05-25
Roligt att få en chans att se denna omtalade film i 1938 års version. Fin digitalt fräsch svartvit DVD - ett fynd för 69:- på Discshop! Att Arthur Honegger hade gjort musiken var en överraskning, och ibland kunde man ana i en del melodislingor att Loewe hade påverkats av den i den version som blev musicalen My Fair Lady. Bra skådespelare rakt igenom; Leslie Howard, Wendy Miller, Jean Cadell ... Se den! :-)