2.9

Queen Kelly

En prins blir förälskad i en klosterflicka. Den här filmens inspelning avbröts efter att Gloria Swanson avskedade von Stroheim. Senare spelades några ytterligare scener in, men filmen färdigställdes aldrig helt. Den klipptes dock ihop till en film och släpptes.

Originaltitel Queen Kelly
Regissör Erich von Stroheim
Manus Erich von Stroheim, Marian Ainslee, Paul L Stein, Delmer Daves, Edmund Goulding
Genre Drama, Romantik, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Gloria Swanson, Walter Byron, Seena Owen

Sznax
2014-04-03
Filmen blir ju lite uppstyckad av att den inte är färdig (och hela sista biten blir extremt märklig). Men här finns EvS fina foto och fantastiska fokusanvändning. Sköna karaktärer som är så vidriga att de blir underbara (som alltid hos EvS). Betyg 5.7
Tonti
2014-04-02
Fantastiskt skruvat persongalleri och nivån av dekadens och perversioner kan man ju inte gärna klaga på. Dock blir det melodramatiska så uppskruvat att det är ganska skrattretande och karaktärerna är skildrade med vad som närmast måste karaktäriseras som rent förakt varför det blir lite oengagerande i längden. Stroheims kanske svagaste men alltjämt fascinerande.
Astrojacob
2013-03-05
Visst är Gloria intensiv och Stroheims dekor överpompös men nån vidare film var det inte. Då detta är en ihopklippt version med stillbilder så faller hela pannkakan o sista 20 min är som en snabbversion av tv-serie. Filmens egentliga betydelse är dess historiska, eftersom det är denna filmen som Gloria 20 år senare sitter o tittar på i sitt hem och där regissören själv, Stroheim, är hennes butler, i klassikern "Sunset Boulevard" 1950, där för övrigt båda nominerades men inte vann. Ojämn men sevärd Trea.
mutato
2006-03-10
trodde först att det var seena owen som var queen kelly och att det skulle vara en hyllning till hennes karaktär, vilket hade varit för bra för att vara sant. hur som helst är regina den riktiga behållningen här i, särskilt när hon ställs emot den värsta fånen som bara svansar efter nån naiv liten nunna som man sedan måste hänga på och ha det sett ur wolframs dumma ögon. men öppningsscenerna är bra nog, för de är bra på riktigt. hysteriska undertoner som kanske räddar det från att skratta med istället för åt.
niklaseriksson
2006-03-10
Svårtsmält men välgjort.
seriost
2005-03-23
jag tyckte den var sevärd, men det är klart att stillbilderna är ju inte så kul och ibland kan man tycka det blir lite mycket av en melodram.
kungniba
2005-02-24
Som nästan samtliga nämner så är början rentav lysande och om Stroheim hade fått behålla kontrollen över filmen så hade det säkert blivit något speciellt. Nu blev hans vision dessvärre aldrig fullbordad och filmen är ett hafsverk. Det är dock smått otroligt att få se en så sarkastisk och ärlig skildring av sex och dekadens så här pass tidigt. Trean är generös.
jep
2005-01-06
Början, som Stroheim hade kontroll över, är bäst. Där är det på allvar, med hög koncentration sen förfaller det. Det är iallafall bra att den blev fullföljd för vissa scener är bra.
sunnhed
2004-10-15
bitska kommentarer och hyfsat kul. men som sagt, det färdigställdes aldrig...
_Lucia_
2004-06-27
Swanson är vacker. Men de räcker inte långt. Den var sporadiskt komisk. Och den var ju inte ens färdig. Hade hoppats det skulle vara mer med henne som bordellmamma... lite de vi satt å vänta på.