3.6

Hjärter dam

Anne driver en framgångsrik advokatfirma som specialiserat sig på barn och ungdomar. Hon och hennes man Peter lever ett liv där deras lyckade karriärer samsas med tvillingarnas ridlektioner och sköna stunder i familjens enorma designhus i en lummig Köpenhamnsförort. Men den på ytan perfekta fasaden krackelerar när Gustav, Peters tonårsson från ett tidigare förhållande, dyker upp.

Originaltitel Dronningen
Alternativ titel Queen of Hearts
Regissör May el-Toukhy
Manus May el-Toukhy, Maren Louise Käehne
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Trine Dyrholm, Gustav Lindh, Magnus Krepper, Liv Esmår Dannemann, Silja Esmår Dannemann, Stine Gyldenkerne, Preben Kristensen, Frederikke Dahl Hansen, Ella Solgaard, Carla Philip Røder, Peter Khouri, Mads Knarreborg, Marie Dalsgaard, Noel Bouhon Kiertzner

svältaren
2020-07-17
Danskt relationsdrama när det är som bäst. Det är verkligen en bragd att få en historia av det slaget att kännas både trovärdig och angelägen. Först tror man sig ha ett stycke effektsökeri som väntar. Sen förstår man att filmen har något att säga. Ett plus för soundtracket med Steve Reich och något som lät som Slowdives Pygmalion.
HerrNenne
2020-06-02
Tar en vändning och blir en viktig, stark film. Och en ganska vidrig sådan. Oerhört svart. Riktigt bra skådespelarinsatser.
finkan
2020-03-04
Riktigt bra film, känns väldigt äkta med bra skådisar. snuddar femman.
finkan
2020-03-04
Riktigt bra film, känns väldigt äkta med bra skådisar. snuddar femman.
stefanp
2020-02-10
Jobbig upplevelse. Bra film.
ilgoga
2020-02-10
Väldigt välspelat och välskrivet. Trovärdigt i det sjuka. Satt på helspänn utan att veta var saker skulle ta vägen under andra halvan.
Albion
2020-02-04
En osmaklig och skruvad film som i och för sig är väldigt välgjord. Men det känns som alltför mycket provokation och konstlat och filmen faller mig inte i smaken. Betyget blir en 3;a
rommel
2020-02-03
Dom goda vann iallafall!
Biberkolben
2020-01-29
Jag håller med er andra: Tung och ödesmättad film. Total ångest i slutet. Nästan en fempoängare!
Spidde
2020-01-17
Stark och ödesmättad film med bra skådespel. Riktigt bra! Innehåller några grafiska sexscener, så det kan vara värt att tänka på vilket sällskap man ser filmen med.