3.5

Hjärter dam

Anne driver en framgångsrik advokatfirma som specialiserat sig på barn och ungdomar. Hon och hennes man Peter lever ett liv där deras lyckade karriärer samsas med tvillingarnas ridlektioner och sköna stunder i familjens enorma designhus i en lummig Köpenhamnsförort. Den på ytan perfekta fasaden krackelerar när Gustav, Peters tonårsson från ett tidigare förhållande, dyker upp. Peter har svårt att komma nära sin förlorade son, men Anne hittar ett sätt att få kontakt. I den varma sommaren utvecklas Anne och Gustavs relation mot något allt mer förbjudet som kan äventyra allt.

Originaltitel Dronningen
Alternativ titel Queen of Hearts
Regissör May el-Toukhy
Manus May el-Toukhy, Maren Louise Käehne
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Trine Dyrholm, Gustav Lindh, Magnus Krepper, Frederikke Dahl Hansen, Diem Camille Gbogou, Preben Kristensen, Mads Wille, Elias Budde Christensen, Peter Khouri, Stine Gyldenkerne, Ella Solgaard, Marie Dalsgaard, Liv Esmår Dannemann, Silja Esmår Dannemann

finkan
2020-03-04
Riktigt bra film, känns väldigt äkta med bra skådisar. snuddar femman.
finkan
2020-03-04
Riktigt bra film, känns väldigt äkta med bra skådisar. snuddar femman.
stefanp
2020-02-10
Jobbig upplevelse. Bra film.
ilgoga
2020-02-10
Väldigt välspelat och välskrivet. Trovärdigt i det sjuka. Satt på helspänn utan att veta var saker skulle ta vägen under andra halvan.
Albion
2020-02-04
En osmaklig och skruvad film som i och för sig är väldigt välgjord. Men det känns som alltför mycket provokation och konstlat och filmen faller mig inte i smaken. Betyget blir en 3;a
rommel
2020-02-03
Dom goda vann iallafall!
Biberkolben
2020-01-29
Jag håller med er andra: Tung och ödesmättad film. Total ångest i slutet. Nästan en fempoängare!
Spidde
2020-01-17
Stark och ödesmättad film med bra skådespel. Riktigt bra! Innehåller några grafiska sexscener, så det kan vara värt att tänka på vilket sällskap man ser filmen med.
StureStenhög
2019-10-02
Jag kommer aldrig sluta glädjas åt dansk films totala oräddhet, och här verkar vi ha fått en ny regissör värd att hålla ögonen på. Det är ett händelseförlopp som lätt skulle kunna slå över till trashig b-film, men det här är så skickligt genomfört att det aldrig känns annat än trovärdigt. Naturlig dialog, mångbottnade karaktärer, och ett smidigt berättande som aldrig blir övertydligt. Vi får hela tiden lagom med information för att ana hur saker och ting ligger till, och här finns intressanta teman kring makt och sanning. Men det är också absolut nödvändigt att man har en skådespelare i huvudrollen som håller måttet, och Trine Dyrholm levererar verkligen på högsta nivå. Ge henne alla priser hon kan få, det här är i slutändan ändå hennes film
mammene
2019-09-29
Det här kändes som en mycket välgjord film, man har inte lämnat något åt slumpen och man blir aldrig övertydlig, det ligger mycket och dallrar under ytan som bildar många funderingar och aha-upplevelser. Tidvis mycket obehaglig, men inom gränsen för vad man klarar. Snyggt filmad, Tryne är en begåvning i sig själv och hon och Gustav gjorde verkligen en stor insats.