3.2

Quick

Två journalister bestämmer sig för att ta sig an lögnerna som fällde Thomas Quick - rättsväsendets, psykiatrins och framför allt hans egna. I början av 2008 kunde ingen tänkas sig att kannibalen och seriemördaren Thomas Quick inte gjort sig skyldig till de åtta fruktansvärda mord han erkänt. Ingen förutom journalisterna Hannes Råstam och Jenny Küttim. Besatta av att hitta sanningen bestämmer de sig för att gå till botten med det komplicerade rättsfallet, och ju mer de grävde desto större visade sig lögnen vara.

Originaltitel Quick
Alternativ titel The Perfect Patient
Regissör Mikael Håfström
Manus Erlend Loe
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Biografi, 2010-tal
Skådespelare David Dencik, Jonas Karlsson, Alba August, Suzanne Reuter, Linda Ulvaeus, Magnus Roosmann, Björn Bengtsson, Christopher Wagelin, Johan Hedenberg, Peter Andersson, Anders Mossling, Timo Nieminen, Maria Grazia Di Meo, Dag Malmberg

2020-11-05
Är oftast skeptisk till dessa svenska produktioner då det tenderar att bli rätt stolpiga. Quick är inget mästerverk, men tillräckligt kompetent för att hålla intresset uppe.
RustyFilm
2020-10-07
Mikael Håfström (regissör) hyllar här svensk grävjournalistik med en spelfilm som har en dokumentär känsla. Den här historien om Thomas Quick är det svenska rättsväsendets stora stora skamfläck. Åklagare, psykoanalytiker och poliser står i skamvrån och mördarna går fria. Verkligheten slår verkligen dikten. Skådespeleriet är genomgående helt lysande. Ett extra plus till David Dencik som Thomas Quick, Jonas Karlsson som Hannes Råstam och Magnus Roosmann som van der Kwast. Jag kan förstå att om man inte levt i svenskt mediaflöde de senaste 20 åren inte kan uppskatta filmen till fullo och därmed inte heller min höga betygsättning. Denna typ av dokumentär / långfilmskombo har blivit allt vanligare och det gillar vi.
Christofer
2020-09-30
2020-09-03: Stjärnspäckat, minst sagt. Oerhört fängslande, trots att man visste handlingen i stora drag förstås. Riktigt välspelat av Dencik och en snygg produktion överlag.
dudson
2020-06-16
Satans välgjord och indragande docu-film med fantastiska insatser av samtliga inblandade... Denna Quick historia är verkligen en skam-fläck för vårat "rättväsende"
Ful_fisk
2020-04-23
Mikael Håfström är ingen hemvändande mästerregissör. Han må verka i Hollywood, men gör där lite halv-b-iga genrefilmer som förvisso inte för den sakens skull nödvändigtvis floppar eller är dåliga, men det märks i denna film att hans stil passar bäst till filmer som Escape Plan med Stallone och Schwarzenegger. Med det sagt så är filmen ändå spännande och sevärd med en bra cast (främst Dencik, som vanligt) och en intressant story. Visste ganska lite om det här fallet sedan innan och blev ganska hänförd. En trea, alltså.
StureStenhög
2020-03-25
Det är ju förstås en jävla historia det här också. Jag följde den inte så noggrant när den rullades upp, jag var kanske upptagen med att döda barn på den tiden, jag minns inte så noga, men jag kände iaf bara till händelseförloppet i stora drag, så det var intressant att få en lite mer ingående redogörelse av det. Dencik är också smått fantastisk i rollen som Quick. Dock blir skildringen av skurkarna i dramat alldeles för karikatyrisk. Som det framställs här så kunde ju vilken idiot som helst se att Quick inte var skyldig till morden, ändå blev han ju dömd för dem, och filmen lyckas inte på något vis förklara hur det kunde gå till. Man faller dessutom gärna in i murvel-klichéer, och man vill nog vara lite för amerikansk för sitt eget bästa. Ganska svag trea
PeterTheW
2020-03-21
Dencik är skitbra. En riktigt intressant film, men jag har lite svårt för Håfströms hantverk.
2020-02-02
Ytterligare bevis för att rättsväsendet är ett enda stort skämt och att allt vad psykologer heter bara är sinnesrubbade kvacksalvare. Filmen är riktigt bra och skådespelarna gör ett väldigt bra jobb, särskilt David Dencik och Jonas Karlsson.
visser
2019-12-07
Det bästa är hur de skildrar utredningen med kopplingen till terapin. Där sätter de verkligen fingret på något.
jaffa
2019-10-16
Kort, filmen är riktigt bra det är en helt otrolig historia som alla känner till ändå fångas man av berättelsen. Starka skådespelarinsatser de lyckas fånga de starka karaktärerna i den här historien som van der Kwast och Gubb Jan Stigson. Men jag kan sakna likhunden Zampo som fällde Quick för mord.