3.4

Quills

Några år efter den franska revolutionen sitter Markis de Sade inspärrad på mentalsjukhuset Charenton som leds av den godhjärtade abbén François de Coulmier. Med hjälp av tvätterskan Madeleine LeClerc smugglar de Sade ut nya manuskript som publiceras till folkets stora förtjusning och kejsar Napoleon I:s stora förtret. Napoleon skickar Dr. Royer-Collard till Charenton i ett försök att tysta markisen.

Originaltitel Quills
Regissör Philip Kaufman
Manus Doug Wright
Genre Drama, Biografi, 2000-tal
Skådespelare Geoffrey Rush, Kate Winslet, Joaquin Phoenix, Michael Caine, Billie Whitelaw, Patrick Malahide, Amelia Warner, Jane Menelaus, Stephen Moyer, Tony Pritchard, Michael Jenn, Danny Babington, Stephen Marcus, Elizabeth Berrington, George Antoni

Skapad 2004-09-29 av cineasten89
Det är sällan man får uppleva en så färgstark, effektiv, sexistisk, och dramatisk film. Det är absolut en av 2000-talets hittills bästa filmer. Det börjar med att en hora huggs till döds, oc...   Läs mer »

Haenskii
2017-10-31
Samtliga skådespelare gör lysande rollprestationer. Äntligen en film om sex som inte blir löjlig eller ostig. Jag skrattar, jag blir förfärad och jag inser att jag sett en unik film.
2017-10-25
2014-12-04
Det är sällsynt men någon gång här och där hamnar man framför en film som är svår att tycka om men ändå av någon anledning fortsätter man att titta. Anledningen är att man får skådespelarprestationer som är helt fantastiska. Här är det Geoffrey Rush, Kate Winslet, Joaquin Phoenix och Michael Caine som imponerar. 3+
Taliah
2013-12-08
Fantastisk blandning av det bästa i livet - sex och litteratur!
JimCarrey
2013-02-23
Jag är mycket förtjust i markisens prosa/pornografi. Jag tycker det här är en knappt godkänd skildring. Känns inte genuint 2-
Shootenanny
2012-07-26
Jag tycker nog egentligen att historien är en aning andefattig och stundtals lite larvig, men såväl Caine som Winslet och Rush verkar spela den med en slags glimt i ögat vilket gör att det fortfarande blir bra underhållning. Sedan är det så att Geoffrey Rush aldrig är så mycket i sitt rätta element som när han får spela en excentrisk galning, vilket höjer betyget för mig. Klart sevärd, men inte toppen!
carre006
2012-04-10
marquisen e ju rätt rolig...men det bär ju inte riktigt upp filmen
kboman
2011-10-17
Rush är bra, men oj så vattnigt.
Paddyeahh
2011-07-28
Markisfis.
myslampa
2010-08-08
Välgjord film, utmärkt skådespel, särskilt då av Geoffrey Rush! Den här väljer man när man står i hyrbutiken!