3.1

Quiz Show

Dick Goodwin upptäcker att en populär TV-frågesport är uppgjord, så att överklasskillen Charles van Doren ska slå den tråkige juden Herbie Stempel.

Originaltitel Quiz Show
Regissör Robert Redford
Manus Paul Attanasio
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Ralph Fiennes, John Turturro, Paul Scofield, Rob Morrow, David Paymer, Hank Azaria, Christopher McDonald, Elizabeth Wilson, Mira Sorvino, Martin Scorsese, Bruce Altman, Griffin Dunne, Paul Guilfoyle, Illeana Douglas, William Fichtner

jonbo
2017-03-03
Hade förväntat mig något mer.
2015-09-13
Jag tycker filmen växer rakt igenom och jag pendlar lite mellan om jag ska sätta en trea eller en fyra. Med filmer baserade på sanna händelser är det alltid lite lurigt med hur man ska tänka och bedöma kring hur nära verkligheten en film lägger sig. Den här ligger uttalat sådär lagom nära vilket kan vara problematiskt men den fokuserar på rätt saker och jag tycker filmens mångfacetterade slut är det som till slut lyfter filmen tull en fyra.
2014-11-03
En bra film som verkligen får en att sitta som fastklistrad. Handlar om hur frågeprogrammet "Tjugoett" på NBC var "fixat". Mycket bra skådespel av Turturro, Morrow och Fiennes. I vissa småroller fattas det dock något, vilket är väldigt tråkigt och drar ner betyget något. 3+
2014-06-13
Kompetent och framförallt snyggt drama om mediavärlden. Grundstoryn är intressant, men någon större dramatik blir det aldrig tal.
Planekonomi
2014-03-17
"Jag undrar vad hade Kant gjort?" Rolig kommentar i en ganska så seg film.
Gigi1943
2014-03-14
Tråkig, ointressant, orkade inte se hela!
AddeColciago
2014-03-07
Vet inte om temat egentligen är så intressant - en annan infallsvinkel på genvägen till amerikanska drömmen - men det är kul att en löjlig frågesport får stå i centrum. Dramat är emellertid högklassigt. Well done, Redford!
MaxMackan
2013-12-23
För mig är det fascinerande att jag engagerar mig i den här egentligen meningslösa skandalen om man mäter den mot watergate och andra skandaler med mera faktiska biverkningar på samhället och världen i stort, men fan om jag inte engagerar mig. Det är helt enkelt en film totalt räddad av smart manusskrivning, bra skådespeleri och vettig regi. Många plus.
Bomaniac
2013-12-22
Vill egentligen ge den ett högre betyg, men efter att ha sett den två gånger får det bli en trea. Jag gillar tidsandan, det är stilfullt och välgjort. Bra skådespeleri men historien tappar i intresse mot slutet.
annihilat0r
2012-12-10
"Quiz Show" är en mycket speciell film. Den mest centrala anledningen till det är 90-talets fastklistrade lager på en redan svår historia från verkligheten. Robert Redford håller filmen orange, lågmäld och missar aldrig en korrekt kontinuitetsklippning – han känner med all sannolikhet nostalgi för 50-talets efterkrigstid. John Turturro är skicklig och Paul Scofield är lysande. Jag kan inte motstå känslan av att berättelsen smalnar av och hur Redford har svårt att hålla uppe tittarintresset. Men det är svårt att förklara varför, prestationer och manus är trots allt högkvalitativa. Det känns som att Redford försökte få till något monumentalt, en riktig jävla blockbuster. Hans slutgiltiga vision var nog större än själva berättelsen han hade att arbeta med, och någonstans under tiden fallerade de båda motpolerna att mötas upp i en kvickare omfamning – något alla inblandade egentligen hade varit värda. Jag skyller alltså på Redford.