Quo Vadis?

Baserad på Henryk Sienkiewicz roman om förföljelserna av kristna i Neros Rom. Berättelsen kretsar kring en romersk fältherre som fattar tycke för en kristen kvinna. Samtidigt tar kejsar Neros storhetsvansinne allt grövre former.

Originaltitel Quo Vadis
Regissör Mervyn LeRoy
Manus Sonya Levien, John Lee Mahin, S N Behrman
Genre Romantik, Drama, 50-tal
Skådespelare Peter Ustinov, Felix Aylmer, Buddy Baer, Deborah Kerr, Leo Genn, Finlay Currie, Ralph Truman, Robert Taylor (I), Patricia Laffan, Abraham Sofaer, Norman Wooland, Nicholas Hannen, Marina Berti, Nora Swinburne, Peter Miles, Geoffrey Dunn, D A Clarke-Smith

Zebulonm
2019-10-12
Nej. Lång. Seg. Kristen propaganda. Om ni ska se en film om romarimperiet så se Ben Hur. Ej den senaste remaken.
mahasarakam
2018-05-10
Ett historiskt/religiöst Hollywood-jippo. Bitvis fånigt, patetiskt, men bitvis också ganska underhållande.
2015-01-06
Härligt att se en film i denna genren och med den storslagenhet i sig själv. Senaste gången jag såg en film som detta var Cleopatra(1963) och även om man njuter av scenografin i båda dessa filmerna så har Quo Vadis något som Cleopatra saknar. Quo Vadis har en historia som fungerar och som berättas väl. 4-
ilBrutto
2014-10-29
Jag kommer att brinna i helvetet. Men jag kunde bara tänka på Life of Brian när jag såg denna. "Blessed are the cheesemakers, Of course, not to be taken literally. All manufacturers of dairy products are equally blessed"
Jogze
2012-06-27
Ganska seg rakt igenom med vissa intressanta inslag, slutet räddar upp filmen något.
Honeychurch
2011-12-28
en helhet av riktigt bra skådespelare plus en kontinuerligt uppmärksamhetslockande handling gjorde att det blev en 4a trots lite smöriga predikinslag å dyl vid några tillfällen.
Ola_Schubert
2010-11-14
Kristen propaganda i kubik. Det kanske tilltalade människor för ca 60 år sedan, men knappast nu. Dessutom innehåller filmen teologiska felaktigheter. Treenighetslära blev inte kyrklig dogm förän kyrkomötet i Nicea 325 under ledning av den soldyrkande romeska kjejsaren Konstantin den store. Han motog ev dopet på sin dödsbädd. Nej detta är ingen "Jehovaspropaganda" eller dyligt utan vad man får lära sig under en normal teologikurs i på svenskt universitet. Dock är Quo Valdis ändå en storslagen film: Tänk bara på alla statiser, det fanns inga dataanimeringar på den tiden inte! Så filmen får en mycket stark tvåa i betyg. Duger som ströunderhållning om du är en icke kristen person. Skulle du vara kristen så skulle du ge filmen ett betydligt högre betyg.
danneman84
2010-06-02
Bra film som har åldrats med värdighet. Får en stark trea för trevlig underhållning med hyfsat välspelande skådisar och äkta storfilmskänsla med mastodontscener och allt.
Wikor
2009-07-18
"jep" har helt klart för sig! Instämmer i allt.............
jep
2009-04-11
Ustinov är behållningen. Kärlekshistorien är väldigt tam. Kristna propagandan ger en fadd eftersmak.