3.9

Quo vadis, Aida?

Aida arbetar som tolk för FN:s räkning i den lilla staden Srebrenica. När de serbiska styrkorna tar över staden hamnar hennes familj bland de tusentals invånare som försöker hitta skydd i FN:s läger.

Originaltitel Quo vadis, Aida?
Regissör Jasmila Zbanic
Manus Jasmila Zbanic
Genre Drama, Krig, 90-tal
Skådespelare Jasna Djuricic, Izudin Bajrovic, Boris Ler, Johan Heldenbergh, Boris Isakovic, Reinout Bussemaker, Ermin Bravo

goeran
2021-04-22
Jasmila Zbanics Quo vadis, Aida? Från 2020, med den strålande Jasna Djuricic i huvudrollen, är ett mycket sevärt drama om det serbiska folkmordet i Srebrenica 1995 då mer är 8 000 civila mördades; den värsta massakern på civila som har ägt rum i Europa efter Andra världskriget. Och detta utan att FN:s fredsbevarande styrkor i Bosnien lyfte ett finger! Som skildras i filmen bistod tvärtom den holländska FN-bataljonen, som skulle skydda de civila i Srebrenica, de serbiska mördarna med Ratko Mladić i spetsen. Det är en film som verkligen griper tag i åskådarna och jag hoppas filmen får framgång vid Oscarsgalan om några dagar (där filmen är en av fem utvalda filmer som tävlar om priset för bästa utländska film). Betyg 4.
Ful_fisk
2021-03-21
Lysande krigsdrama om groteskt omänskliga händelser. Har det mesta en sådan här film ska ha. Spännande, nervig, gripande och vansinnigt engagerande. Att sådana här hemskheter har hänt är omöjligt att greppa. Den bästa film jag sett 2020.