3.3

Rabbit-Proof Fence

Utspelar sig under en grym period i Australiens historia då landets urinvånare, aboriginerna, behandlades närmast omänskligt. 1931 fördes tre unga flickor med våld bort från sina familjer. De tre flickorna lyckades dock rymma och påbörjade en 200 mil lång vandring hem.

Originaltitel Rabbit-Proof Fence
Regissör Phillip Noyce
Manus Christine Olsen
Genre 2000-tal, Äventyr, Drama
Skådespelare Kenneth Branagh, David Gulpilil, Everlyn Sampi, Tianna Sansbury, Laura Monaghan, Ningali Lawford, Myarn Lawford, Deborah Mailman, Jason Clarke

Dele
2018-10-18
Godhjärtad men konventionellt berättad historia som blir ganska intressant och smått engagerande, men inte mer.
2016-11-13
En stark och viktig historia utsmetad till något som mest liknar Barnen från Frostmofjället. (6-/15)
MaxMackan
2014-11-04
Nära fyran. Den finns där egentligen. Historien är engagerande, men filmen lyckas inte fullt ut att vara det.
Raimo_1985
2014-10-10
Intressant och inte lökigt. Svag fyra.
slitenskiten
2012-08-17
brutal, vacker och oamerikansk
Sznax
2012-05-31
Gripande historia som dock har gjorts på ett väldigt konventionellt sätt. Att historien är sann gör verkligen mycket för filmen, och flickornas öde gör att man hela tiden sitter på helspänn (även om man lätt kan gissa sig till hur det slutar så finns det hela tiden små tendenser av överraskningar). Dock så blir aldrig filmen tillräckligt andetagande som den skulle kunnat. Landskapsskildringen är faktiskt riktigt dålig (jämför med Walkabout eller ökenvandringen i Gallipoli). Dessutom finns inga nyanser i karaktärsskildringarna, de små försök som görs är mest obligatoriska. Betyg 5.7
Östpackarn
2011-11-15
de lyckas göra något mycket långrandigt till något inte alls särskilt långrandigt. kompetenta A-funktioner, tänker jag när jag ser filmen. och det är kanske inte helt meningen..
#54
2010-10-04
Mycket rörande.
mammene
2010-08-25
En gripande film som tar upp ett stycke australisk historia. Allt var vackert inspelat med duktiga barnskådespelare. Många eftertankar!
StureStenhög
2010-08-25
Det är skönt att se att man faktiskt kan göra film om sådana här ämnen utan att behöva falla in i en massa moralpredikande. Här låter man historien tala för sig själv utan några större utsvävningar. Något händelselöst blir det dock, även om det å andra sidan bidrar till en mer autentisk känsla. Mest imponerar ändå fotot och det sätt man tar vara på det speciella australiensiska landskapet på