2.7

Rabid

Rose hamnar på sjukhus efter en mc-olycka. Hon blir försökskanin för ett experiment som ger henne aptit för blod.

Originaltitel Rabid
Regissör David Cronenberg
Manus David Cronenberg
Genre Thriller, Skräck, 70-tal
Skådespelare Marilyn Chambers, Frank Moore, Joe Silver, Howard Ryshpan, Patricia Gage, Susan Roman, Roger Periard, Lynne Deragon, Terry Schonblum, Victor Désy, Julie Anna, Gary McKeehan

myslas
2019-12-29
Har mycket gemensamt med Romeros The Crazies som kom några år tidigare men Cronenberg lyckas ta det konceptet och göra en intensivare och råare film av det.
Raimo_1985
2019-11-14
Det står ju att jag diggade den riktigt mycket sist, därför förstår jag inte varför jag inte kom ihåg någonting inför andra titten, tre år senare. Aja, andra titten och fyran står fast. Skönt smutsig slutscen!
fisk0
2019-11-12
En hel del paralleller till hans tidigare Shivers, som jag nog gillade bättre. Ganska unik vinkel på den redan 1977 hyfsat formaliserade zombiefilmgenren. Det jag gillar mest med den är ändå hur mycket tid som läggs på nyhetssändningar och att visa myndigheternas arbete mot smittospridningen med influgna experter från WHO och allt. Fascineras av hur kompetent myndighetsarbetet framställs, något som ju inte är normen i genren.
Lotso
2017-10-17
I sin helhet är Rabid en underhållande skräckfilm om en person vars hunger för människoblod avslutar i en epidemi som sprids som en sjukdom bland människor som blir zombies. Om inte den meningen låter något för dig, är detta inte en film för dig. Visst det känns som den repeterar sig själv i mitten. Men jag fann mycket nöje i den. Om man är i rätt stadium, så lär man ha kul i 90 minuter.
Kimchi
2016-10-06
Tycker inte alls den håller samma klass som Shivers. Men helt klart en godkänd lågbudgetskräckis.
Raimo_1985
2016-07-10
Svag fyra, ganska grym. Precis så där tokig, galen och skitig som en tidig film av en astuff regissör kan vara. Jag var underhållen helt igenom.
DrJW
2016-02-26
Sättet huvudpersonen dödar sina offer var först så jäkla underligt, men dem förklarar de efter 34 minuter in i filmen! Och även den förklaringen kändes som att de kunde ha gjorts i samma stil som Cronenberg´s andra filmer som Videodrome eller Naked Lunch, dock den här gjordes innan dem filmerna och den här var lågbudget. En intressant handling, men har en del flaws och plotholes. Shivers som hade också en liknande handling och som Cronenberg gjorde två år tidigare, var bättre i jämförelse. Har hört att systrarna Soska, som gjorde See No Evil 2 och T-segmentet i The ABC´s of Death 2, är tänkta till att göra en remake av den här.....Mer gore, visst, men bättre? Vi får se...Hade också en del tutt-scener, vilket var egentligen inte så nödvändigt, men eftersom de är Marilyn Chambers från Behind the Green Door i huvudrollen, varför inte ;-) =)
Punkliv
2014-08-04
Rekommenderad trea. Ett riktigt bottennapp!
AlbinWesley
2013-04-29
Intressant moderniserad version av vampyrer, eller kanske snarare zombier, där Cronenberg försöker göra anspråk på något slags realism. Bra film, men hör nog ändå till Cronenbergs svagare (vilket inte säger så mycket).
Ondskapt
2013-03-24
Tidig lågbudget-Cronenberg som vinner mycket på sin kyliga stämning och kusligt råa effekter. Manuset må vara tunt, men det kompenseras upp av Cronenbergs projicerade kroppsförfallsvision som lyser starkt redan här (gjorde iofs i Shivers också...).