2.1

Rädda Willy

Den föräldralöse Jesse döms till att jobba med rengöring på en djurpark. Han blir bästa vän med späckhuggaren Willy som vägrar hoppa för publiken.

Originaltitel Free Willy
Regissör Simon Wincer
Manus Keith Walker, Corey Blechman
Genre Drama, Familjefilm, Äventyr, 90-tal
Skådespelare Jason James Richter, Lori Petty, Jayne Atkinson, August Schellenberg, Michael Madsen, Michael Ironside, Richard Riehle, Mykelti Williamson, Michael Bacall, Danielle Harris

päronanton
2020-05-27
Väldigt fin film! Blev en flera tårar som föll från mina ögon! Späckhuggare är otroligt fina djur!
Psuchopompos
2018-03-13
Som barn hade jag betygsatt denna med 4 eller 5.
WillyV
2018-02-17
Otroligt gulligt.
2018-01-03
Nä, inte min typ av film, men det ju alltid gulligt med djur förstås..
NoWireHangers
2017-11-20
Jag såg aldrig denna när jag var liten så jag har inga nostalgiska minnen av den. Men den överträffade förväntningarna. Manuset är välskrivet och dramat med pojken och späckhuggaren oväntat emotionellt effektivt utan att kännas alltför sentimentalt.
supermancover
2017-10-09
Alltså samtidigt som den är skitdålig så är den också skitmysig då jag älskar valar och därför blir det en tvåa.
sven_usling
2017-08-21
Ja det är fånigt. Ja det är förutsägbart. Ja det är överdrivet. Och ja det är faktiskt rätt underhållande.
2016-10-23
Klassiker och mästerverk! En av 90-talets bästa filmer!
StureStenhög
2016-02-03
Blekt. Bäst kan det nog summeras i att man får familjevurmandet från valfri Robert Vince-film, men utan de crazy inslag som faktiskt gör de filmerna roliga att se. Jag kan förvisso förstå att den funkar för barn då det ändå finns en viss kompetens här, men för mig blev det här endast ganska trist. Man förstår tidigt precis vilken väg det kommer att ta, och det finns ingenting under resans gång som riktigt gör den värd besväret. Ungen i huvudrollen är dessutom lite för störig, och han spelas av en smått bedrövlig barnskådis, men i övrigt är det ändå skådespelarna som är filmens starkaste kort. Det är lite roligt att få se Michael Madsen i en hyfsat sympatisk roll för en gångs skull, medan Michael Ironside som vanligt får spela ett ärkesvin, han är ganska rolig utan att egentligen göra så mycket, och hans slutreplik är den här rullens höjdpunkt. En blaskig tvåa i betyg
peu-depeu
2015-08-31
Tyvärr måste du nog ha sett den som barn för att uppskatta den. Filmen är så gott som en perfekt definition av Hollywood. Själlöst som envist försöker få mig att känna något med outvecklade karaktärer och en massa stråkar i bakgrunden.