3.3

A Hidden Life

Den österrikiske vapenvägraren Franz Jägerstätter stod upp mot nazistregimen och vägrade strida för axelmakterna under andra världskriget. Han avrättades av tyskarna 1943 och blev martyrförklarad av påve Benedictus XVI 2007.

Originaltitel A Hidden Life
Regissör Terrence Malick
Manus Terrence Malick
Genre Drama, Romantik, Krig, Biografi, 2010-tal
Skådespelare August Diehl, Valerie Pachner, Maria Simon, Karin Neuhäuser, Tobias Moretti, Ulrich Matthes, Matthias Schoenaerts, Franz Rogowski, Karl Markovics, Bruno Ganz, Michael Nyqvist, Wolfgang Michael, Johannes Krisch, Johan Leysen, Martin Wuttke, Waldemar Kobus, Sophie Rois, Alexander Fehling

fisk0
2021-12-19
På vissa sätt en av Malicks starkare filmer, men språkvalet förtar väldigt mycket, en så oerhört amerikansk sak att låta tyskan vara aggressionens och byråkratins språk medan alla känsligare scener hålls på engelska. Många duktiga tyska skådespelare dyker upp och gör sitt jobb i alla fall, Diehl och Ganz är alltid bra. Balanserar mellan stark trea och svag fyra, hade möjligtvis kunnat nå en svag femma om den vrit helt på tyska.
Rele
2021-10-31
En gripande men alldeles för seg biografi omen man med stark tro. Duktiga skådespelare, vackra vyer men regissören Malick lyckades inte hålla filmen levande hela vägen. Jag ger en stark trea i all fall.
KyLLo
2021-01-09
Det är åtminstone annorlunda att göra ett långsamt och poetiskt krigsdrama. Även om miljöerna är fina är det inte helt lyckat. Det fängslar inte och griper inte tag. Det poetiska kommer inte till samma rätt som i Malicks andra filmer.
Ful_fisk
2020-06-09
Lång och långsam, vilket väger bra med det poetiska språket och den starka intrigen. Frågan är då alltså bara om alla scenerna innehar den kvalitet som krävs, och där fallerar det lite mer. Filmen blir lite trög i mitten, men framåt slutet bränner det ändå till igen. Tappade Malick helt vid den trista Knight of Cups, men det här är faktiskt riktigt bra och starkt. Velade lite mellan trean och fyran, men landade till slut på fyran. Och få filmer fotar ju lika vackert som Malicks.
Noseman2005
2020-03-08
Malick lyckas än en gång göra en film som är precis liiite för lång. Men det vägs upp av en angelägen berättelse. Synd att skådisarna måste bryta på tyska istället för att faktiskt prata tyska (ganska snyggt, dock, att låta delar av dialogen ändå vara på just tyska). Men på det stora hela en riktigt bra film. (8/10)
callusis
2020-03-03
Sagolikt foto, men engelskan förstör hela upplevelsen.
myslas
2020-02-06
Svårt att missta det här för något annat än en film av Malick. Han låter som så många gånger tidigare bilderna berätta en stor del av historien. Någon ny Tree of Life är det inte men det är vackert och någonstans lyckas Malick förmedla hopp i en så tragisk berättelse som det ändå är.
Tonti
2020-02-02
En kluven upplevelse, men ändå starkt på bio.