3.3

A Hidden Life

Den österrikiske vapenvägraren Franz Jägerstätter stod upp mot nazistregimen och vägrade strida för axelmakterna under andra världskriget. Han avrättades av tyskarna 1943 och blev martyrförklarad av påve Benedictus XVI 2007.

Originaltitel A Hidden Life
Regissör Terrence Malick
Manus Terrence Malick
Genre 2010-tal, Biografi, Drama, Krig
Skådespelare August Diehl, Valerie Pachner, Matthias Schoenaerts, Michael Nyqvist, Bruno Ganz, Jürgen Prochnow, Alexander Fehling, Franz Rogowski, Martin Wuttke, Max Mauff, Karl Markovics, Sophie Rois, Tobias Moretti, Ulrich Matthes, Johannes Krisch, Johan Leysen

Noseman2005
2020-03-08
Malick lyckas än en gång göra en film som är precis liiite för lång. Men det vägs upp av en angelägen berättelse. Synd att skådisarna måste bryta på tyska istället för att faktiskt prata tyska (ganska snyggt, dock, att låta delar av dialogen ändå vara på just tyska). Men på det stora hela en riktigt bra film. (8/10)
callusis
2020-03-03
Sagolikt foto, men engelskan förstör hela upplevelsen.
myslas
2020-02-06
Svårt att missta det här för något annat än en film av Malick. Han låter som så många gånger tidigare bilderna berätta en stor del av historien. Någon ny Tree of Life är det inte men det är vackert och någonstans lyckas Malick förmedla hopp i en så tragisk berättelse som det ändå är.
2020-02-04
Hade filmen varit på tyska så hade jag gett den full pott. Tyvärr förstörde engelskan realismen både i berättelsen och trovärdigheten hos karaktärerna i en annars magiskt vacker filmad film där tre timmar inte alls kändes för lång.
Tonti
2020-02-02
En kluven upplevelse, men ändå starkt på bio.
carlmarcus
2020-01-22
Dilemmat som är kärnan i filmen är intressant men den är omotiverat lång, kunde kapat en timme utan att förlora särskilt mycket. Dilemmat som är kärnan i filmen är intressant.