3.9

Rädsla urholkar själen

Emmi och Ali är så olika som två människor kan vara. Hon är en sliten 60-årig städerska, kort och tjock. Han är en hälften så gammal mekaniker från Marocko, lång och ståtlig. Men en sak har de gemensamt - de tycker om varandra.

Originaltitel Angst essen Seele auf
Alternativ titel Fear Eats the Soul
Regissör Rainer Werner Fassbinder
Manus Rainer Werner Fassbinder
Genre Drama, Romantik, 70-tal
Skådespelare Brigitte Mira, El Hedi ben Salem, Irm Hermann, Elma Karlowa, Anita Bucher, Gusti Kreissl, Doris Mattes, Margit Symo, Katharina Herberg, Lilo Pempeit, Peter Gauhe, Marquard Bohm, Walter Sedlmayr

2017-10-29

2017-09-30
Stilfull film i sann Arismäkianda.
EvilNed
2017-07-25
Tyskar ger sig på frankrikes nationalgenre med bravur.
KyLLo
2017-07-22
Välregisserad, välspelad och småtrevlig. Dock tycker jag att kvinnoporträtteringen är bättre i Séraphine. En stark trea.
mattarello
2017-06-30
Filmen har åldrats och den efterpålagda dubben är ganska dålig men filmen har sina kvaliteter. Fina prestationer och en hel del gripande moment gör att filmen rekommenderas.
mammene
2017-06-27
Onekligen en speciell film med ett alltid återkommande tema som står sig. Allt uppbyggt i ett långsamt tempo och det är något jag uppskattar så länge man har något att berätta och det fanns det verkligen här. Framkallade känslor av alla de slag och visade inte alltid den finaste sidan hos människor.
Memmem
2017-06-23
Utmärkt drama om ett omaka par! "Rädsla urholkar själen" eller bättre "Rädsla äter upp själen" är enligt filmen ett arabiskt ordspråk, som delvis speglar handlingen. Regissören Fassbinder var ingen vanlig medeltysk och umgicks med olika minoriteter. Detta bildar kanske bakgrunden till denna fina film, som visar hur det kan vara att inte vara som alla andra, eller inte göra som alla andra och hur ens relationer till andra påverkas av det. Detta var Fassbinders hyllning till Douglas Sirks filmer "Morgondagen är vår" från 1955 och "Den stora lögnen" från 1959. Den 60-åriga Emmi Kurowski är städerska och invandrad från Polen för länge sedan. Maken är död och de tre barnen träffar hon sällan. Hon känner sig jämt ensam. En kväll går hon in på en bar i närheten, där man spelar arabisk musik. Hon känner sig tafatt när hon beställer, men en ung kvinna uppmanar sin vän Ali, en lång och ganska stilig berber, att bjuda upp den gamla vänliga tanten på dans. Utmärkt spelat av Brigitte Mira (som Emmi), som visar en hel bukett olika känslor. Bra spelat, men stelare, av El Hedi ben Salem (som Ali). Fin fotografering från baren, Emmis lägenhet, hennes arbetsplats och flera utomhusscener. Många lite dunkla bilder ger ett visst vemod över dramat. Många närbilder visar oron och hur känslorna skiftar. Arabisk musik sätter sin prägel på filmen. Betyg: 4-
Rele
2017-06-22
En väldigt bra, men ojämn film. Birgitta Mira är strålande skådespelerska och flera andra var duktiga. Manuset är bra men mot slutet nivån är sämre. Jag ger en svag fyra.
martineden
2017-04-13
[rek. 5] Verkligen ett mästerverk!! Finstämt, engagerande och komplext! Fassbinders regi är verkligen fantastisk i denna film och berättelsen får ett fantastiskt liv. Mira är fantastisk!! Det finns inte så mycket att tillägga. Se den!! Mästerverk!!! 5.
Spidde
2016-05-29
Överraskande bra film som håller hela vägen och känns förvånansvärt fräsch och intressant. Jag gillade den mycket mer än vad jag hade väntat mig och blir klart sugen på att se fler Fassbinder-filmer.