2.7

Raggare!

Ett gäng unga raggare i Sverige på 50-talet revolterar mot föräldrarna och hänger på det lokala fiket.

Originaltitel Raggare!
Alternativ titel Blackjackets
Regissör Olle Hellbom
Manus Olle Hellbom
Genre 50-tal, Äventyr, Drama
Skådespelare Bill Magnusson, Christina Schollin, Hans Wahlgren, Svenerik Perzon, Anita Wall, Sven Almgren, Britta Brunius, Lars Amble, Håkan Serner, Toivo Pawlo, Ulla Sjöblom, Allan Edwall (röst)
Filmnummer 22075

labi
2018-11-10
Underbar svensk neorealism från sent 50-tal. Styrkan är svärtan, cynismen och att vi får en glimt av hur folk hade det och pratade på riktigt. Svordomar, sex och droger, sällan visades det upp på duken. Underbart att se Anita Wall, Tommy Johnsson, Håkan Serner och inte minst blivande makarna Christina Schollin och Hans Wahlgren i tidiga roller. Hans är ju en kopia av Linus här!
mahasarakam
2018-10-06
Utmärkt filmad och Christina Schollin gör bra ifrån sig redan här. Historien är däremot banal och dialogen usel.
Diclonius
2016-12-28
"Man måste vara hård mot tjacken, det är det enda de gillar!"
RustyFilm
2016-12-15
Manus och regi Olle Hellbom (han måste ha gjort ett avstick från sitt Astrid Lindgren filmatiserandet för det var redan påbörjat då -59). Jag är tveksam till Olles raggarresearch för inte gick jukeboxen het med Inger Berggren på ett raggarställe 1959. Även slangsnacket sitter ofta fel (tror i.a.f. jag). Det här är långt ifrån bra film men ändå mycket kul att se (synd att miljöbilderna är så få och dåliga). Skådespeleriet är hyfsat trots allt (och Christina Schollin är skön).
Andravåningen
2016-07-14
Castingen är ju fenomenal. Storyn går att tala rätt väl för utan att den för den delen var superstark. Den var mörk som sagt, och fri från fånerier och pinsamheter. Den hade istället fungerande och passande inslag av humor (som fastnade i halsgropen). Schollin övertygar, och det betyder rätt mycket för filmen som helhet. Stark trea.
emmycaution
2015-02-10
Jag var inte beredd på att den skulle vara så mörk. En riktigt bra tidig svenska synden-film.

2013-09-03
Fräsig dialog och fräck musik. Jävla människor! Dom stora är idioter! Jävla människor!
2013-04-21
VM i kvinnosyn? Charmig rulle som kanske tar sig själv på lite för stort allvar. (6+/15)
BenJoWAC
2010-12-14
Någon som har denna film? Är seriöst på jakt efter den.
TobiasRydén
2008-06-03
Faktist inte så dålig, om än lite grann töntig idag. Håkan Serner visar att han var en väldigt bra skådis.