2.3

Raggargänget

En film om ungdomar på 50-talet. Ungdomar som hade heta begär på livet och fartens extas i blodet.

Originaltitel Raggargänget
Regissör Ragnar Frisk
Manus Per Lennart Ekström
Genre Drama, Komedi, 60-tal
Skådespelare Sigge Fürst, Ernst-Hugo Järegård, Jan-Olof Strandberg, Solveig Ternström, Arne Källerud, Carli Tornehave, Laila Westersund, Maude Adelson, Britt Damberg, Sven Morgan Andersson, Lars Göran Carlsson, Arthur Fischer

dudson
2019-04-28
Vilken kulturgärning till film! Verkligen stinker SWE kult om den. Sen även rejält elak för & vara från 1962, Samhälls -normerna då mot nu 2019 är skilda världar!! Sigge Furst är konstant knäckt när han hör talas om raggar "svinen" Sen är herr Hugo ett totalt as som klär sig som en freak pimp. 0 positiva egenskaper där#)
carnevil
2015-04-29
Mer röjarskivor åt folket!
Mareld
2011-12-04
För att vara Frisk tycker jag den håller hög standard. Visserligen har den hans karaktäristiska problem. Detaljerna är det kanske inte så noga med. Och storyn är väl lite sisådär. Det får man ta när det kommer till Ragnar. Det är lite av hans m.o. Givetvis verkar han inte haft någon koll alls på ungdomskulturen. Men han hade ingen koll på hur flottare eller bönder hade det heller. Det var liksom aldrig ett hinder. Jag tror inte man ska söka autenticiteten i filmerna. På samma sätt är det inte riktigt så att skådisarna spelar över tror jag. Han ville nog ha dem såna. Subtilitet har ingen relevans i en Frisk-film. Man märker att det är ett filmiskt snarare än ett teatralt överspeleri. Frågan är hur man ska se det positiva i Ragnar Frisk. Jag tror att det handlar om ett speciellt universum man måste tränga in i, där man med värderelativismens svärd kan slå sig fram till någon sorts mening, kvalitet. Ragnar Frisk är så att säga nihilismens fyrbåk. Normer och ståndpunkter, tid, rum och rimlighet upplöses. Vad jag har sett av andra ungdomsfilmer från tiden är det nog framför allt inte svenska filmbranschen som hade dålig koll på kidsen, utan främst Ragnar personligen. Att sätta betyg är väl ganska meningslöst. Efter en sånhär film ställs man inför tanken att tillvaron kanske aldrig åter kommer bli sann igen.
larox
2010-04-16
En "fulfilm" när det begav sig, inte helt rumsren... föräldrarna fick aldrig veta att man sett den filmen. Jag minns att jag tyckte om filmen, musiken och de annorlunda rollfigurernal Jag har inte sett om filmen, det måste jag göra! Filmen gav en kick och var en upplevelse - på den tiden.
Malfunction
2009-11-30
En riktigt underbar kalkonfilm.
JonnyBasement
2009-07-28
Inget mästerverk direkt men ändå en småcharmig liten historia, och så all den där "tuffa" raggar-musiken sen..
daggeg
2009-03-27
Dålig film som har sin charm och sin Ernst-Hugo. Det är ju dessutom lite roligt när filmens coola kille hela tiden försöker dra upp byxorna i armhålorna. "Nu skiter vi i det här och drar och badar."
TobiasRydén
2008-11-02
Ibland undrar man om Ragnar Frisk var riktigt frisk. Denna är skrattretande dålig, men inte på det sättet att man hatar filmen - utan snarare så att man gillar den p.g.a. av alla fatala filmiska misslyckanden som den bidrar med. På så sätt blir den ju underhållande.
Hanna-Kari
2008-10-18
Jag sätter en femma för att locka andra att se denna kalkon och för att hedra Ernst Hugos minne.
2008-07-14
Hårda bud! (8-/15)