2.7

Mysteriet Ragnarök

Arkeologen Sigurd Svendsen kan inte släppa taget om de mystiska fynden från Oseberggraven. När han även finner spår som pekar mot den största myten av alla, myten om Ragnarök - världens undergång - ger sig Sigurd ut på ett äventyr med två kollegor och sina två barn. Resan tar dom till Finnmark och in i "Ingenmansland" mellan Norge och Ryssland, där ingen människa har varit i modern tid. Och när de avslöjar en hemlighet som är större och mer spektakulär än de kunnat drömma om, visar sig gamla runor få en helt ny innebörd.

Originaltitel Gåten Ragnarok
Regissör Mikkel Brænne Sandemose
Manus John Kåre Raake
Genre Action, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Jens Hultén, Bjørn Sundquist, Sofia Helin, Vera Rudi, Nicolai Cleve Broch, Terje Strømdahl, Pål Sverre Hagen, Maria Annette Tanderød Berglyd, Julian Podolski

Jamesa
2017-10-06
Inte så du ändå. Stark 2:a, för bra historia och faktiskt helt ok rollprestationer.
deswhip
2017-06-10
Jag är snäll och ger Ragnarök en trea, bara för att det är en nordisk produktion och känns då lite annorlunda till sin karaktär.
Almgren
2016-11-19
Första halvan höll riktigt hög klass och var både spännande och intressant, men tyvärr gick det sedan ner sig rejält med kolsvarta scener där man inte ser ett dugg och diverse skräckfilmsdumheter. Pål Sverre Hagen räddar filmen ändå till svagast möjliga trea, då han precis som i Kon-Tiki gör en fantastiskt bra rollprestation. Barnen är emellertid också överraskande bra på att spela och känns för det mesta trovärdiga.
Murvel48
2016-10-18
Jag läste inte på så noga och trodde det skulle bli mer om vikingarna. Tji fick jag när det visade sig vara en stereotyp monsterrulle,
Natosh
2016-10-18
Hade inga som helst förväntningar. Men arkeologi, reptiler, fjällpanoraman och norska guttar... Det är ju mina grejer det. Utöver det tolererbara jurassic-park-barn som man inte önskade livet ur och lite Indiana Jones-grottkravling, Sofia Helin är varken överdrivet kompensations-macho eller över-stylad trots omotiverade duschar vilket ofta är hjältinnans lott i motsvarande Hollywood-actions. Som svar på en tidigare kommentar finns det reptiler (krokodiler) som svarar på nykläckta ungars pip och tar hand om dem de första dagarna, men det hade ju varit guld med ett oceremoniellt uppsnaffsande också
stgurgel
2016-10-03
Ganska bristfälligt genomfört och får en aldrig engagerad. Men bra cgi
2016-06-29
Stabilt äventyr med skön matinékänsla från våra mer kompetenta grannar. Snygga miljöer och effekter samt sådär lagom förutsägbart som det ofta är. En helt okej popcornrulle.
Coyotl
2016-01-09
Varför är alla reptiler i film alltid varmblodiga med ogenomtränglig pansarhud, jagar aktivt och med syn (istället för att ligga i bakhåll tills värme- och känselsinne säger dem att ett byte närmar sig) och tar hand om sin avkomma trots att dessa kläcks fullständigt utvecklade och självförsörjande? Och varför tar de nykläckta uppenbart köttätande reptilerna villigt emot när barnen matar dem med kall (ofta rå) potatis? Vore mer intressant om de tog ett finger istället.
2015-09-10
Bra historia, härliga miljöer och antydan om ett monster men sen faller det lite grand när man får mer än man vill ha. Slutet var iallafall i min smak och skådespelet går det inte klaga på.
norenorama
2015-07-24
Börjar sjukt bra men exakt som väntat så började det hagla in extremt orealistisk tråkig action som var direkt snott från den kanske inte världsbästa Jurassic Park 3.. Men skådespeleriet var på topp i från Norges sida och mycket bra tempo klippning m.m. Bara att slutet har man sett miljarder gånger förr.