3.4

Raining Stones

Arbetslöse Bob i en skotsk småstad sliter för att få ihop pengar till sin dotters konfirmationsklänning. Situationen blir ännu svårare när hans skåpbil blir stulen.

Originaltitel Raining Stones
Regissör Ken Loach
Manus Jim Allen
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Julie Brown, Ricky Tomlinson, Bruce Jones, Gemma Phoenix, Tom Hickey, Mike Fallon

Namellak
2016-09-11
Jag mindes denna som bättre och ville sätta högre betyg. Men den kändes väldigt 1993 i tempo, musik samt lite för standard och ojämn. Bra insatser från samtliga och klassproblematik och analys finns där, men jag kände att huvudpersonen var lite blek. Tror filmen blivit intressantare om den handlat om Tomlinsons Tommy och Geraldine Ward som dottern Tracey istället plus något starkare manus med ett trovärdigare slut.
symbiosis
2013-11-25
men det var helvete vad ni spoilar, potatis och nopasaran. hur slutar den då?
Suverän
2010-10-07
Lysande. Utspelas i Manchester. I filmen nämns Stretford, George Formby och Collyhurst. Rysning efter rysning.
Razzel
2009-12-19
Loach russin i sin kaka.
jukan
2008-09-05
skulle vilja sätta högre men inte tillräckligt originell

2008-08-20
scenen där han får allmosor av sin langardotter är stark.
nopasaran
2008-04-02
En mycket bra Loach-film. Häftigt när de snor gräsmattan för rikemansfolket!
altemark
2007-12-30
Att humorn saknas gör det inte till en dålig Ken Loach film. Det är bara en berättelse. Schysst med lite gammal hoover-rave också på klubben.
origC-J
2007-03-14
Loach borde ju vara på mammas gata här, men jag tycker faktiskt den tillhör hans svagare alster. Många återanvända teman, men utan den skärpa och humor som finns i andra av hans filmer. Stark trea.
timpa
2005-09-26
Påminner lite svagt om De Sicas "Cykeltjuven", fast 90-tal.