Raj – tjuven i Bombay

Den framstående domaren Raghunath dömer en oskyldig man enligt övertygelsen att en brottslings barn ofrånkomligen växer upp till att bli en brottsling själv. Denna övertygelse prövas när han kastar ut sin fru ur sitt hem och hennes son, Ray, hans fru, växer upp till småtjuv.

Originaltitel Awaara
Alternativ titel The Vagabond
Regissör Raj Kapoor
Manus Khwaja Ahmad Abbas
Genre Romantik, Musikal, Familjefilm, Drama, 50-tal
Skådespelare Raj Kapoor, Narcos, Prithviraj Kapoor, K N Singh, Leelah Chitnis

Sznax
2011-11-19
En väldigt charmig film, tyvärr ofta på fel sätt. Det är en tafflig film där massor av klichéer konstant dyker upp, ljud och musik berättar hela historien. Men det finns ett antal bra sekvenser (speciellt den underbara drömmen). Men p.g.a. att filmen är så oerhört nedklippt (detta var den svenska/europeiska versionen) så finns det många saker som hafsas runt. Man får ingen koll på karaktärerna. Betyg 5.4
TheJack
2011-11-19
En stark tvåa känns inte riktigt rätt, men samtidigt så tyckte jag nog ändå att det inte var en särskilt bra film. Den är visserligen stundtals charmig, har ett klokt syfte, är mycket snygg och har en del riktigt bra scener (drömdansen är suvären). Jag har dock ganska svårt för berättelsen i sig (som jag finner ganska fånig och tråkig) och berättandet är inte alltid särskilt vasst; ofta är det både stressat och ofokuserat, vilket leder till att karaktärerna aldrig riktigt kommer till sin rätt, och därmed har jag svårt att bli särskilt intresserad. Det beror dock förmodligen på att jag såg den nedkortade versionen, som är ca 100 minuter kortare än originalet och som stundtals är jäkligt klumpigt klippt, och det är förstås väldigt synd. Stundtals är den ju fin i alla fall.
marlowe
2010-04-19
fick se den västerländska klippningen som landar nånstans under 100 min så det kanske inte är en rättvis bedömning.

2009-04-03
Mm, oväntat snygg och avancerad filmkonst stundtals. Intelligent berättelse. Blir emellertid lite väl omständig i konfliktlösningen mot slutet. Förresten är åtminstone inte den svenska versionen 193 minuter, utan omkring 100 minuter.
KimEkberg
2009-04-03
Härlig och också ganska märklig film som innehåller en hel del snygga eller/och spännande lösningar, snygga bilder och fiffiga scener. En plot som inte går av för hackor har den.
monsterpop
2007-12-05