3.7

Rampljus

Rampljus berättar historien om en komiker, vars stjärna håller på att dala, och hur han hjälper en balettdansös att åter lära sig gå och få tillbaka livslusten. Filmen innehåller bl.a. en duett med Chaplin och Buster Keaton.

Originaltitel Limelight
Regissör Charles Chaplin
Manus Charles Chaplin
Genre Drama, Komedi, 50-tal
Skådespelare Claire Bloom, Nigel Bruce, Buster Keaton, Charles Chaplin, Edna Purviance, Norman Lloyd, Sydney Chaplin, Andre Eglevsky, Melissa Hayden

KyLLo
2021-08-08
Jag såg Stadens ljus innan den här, och då måste jag säga att den här är klart bättre. Inledningen är annorlunda och det finns en riktig story. Dessutom är den seriösare än Chaplins vanliga. Att han kan snubbla och leka med hatten vet väl alla, men här visar han att han är en mångsidig skådespelare med klass.
Ful_fisk
2021-06-27
Väldigt fin film fylld med hjärta. Melodramatiskt blir det dessvärre, främst från Claire Blooms skådespeleri. Men det är omöjligt att inte bli berörd av filmen. Mycket fin historia, om än inte bland Chaplins bästa verk.
stgurgel
2018-12-21
Bitterljuv, kolsvart och väldigt söt berättelse med mycket rapp dialog
GinNTonic
2015-02-03
Bra historia men tyvärr för utdragen och bitter för min smak. Liksom Calvero hade Chaplin redan haft sin storhetstid, och gör sig inte lika bra i ljudfilm. Hade stora förväntningar på Chaplin och Keatons nummer tillsammans men det visade sig att de var alltför stora. Jag är något besviken som ni märker, men det var ändå en bra film. En medeltrea.
Albion
2014-01-25
Melancholy är ett ord som används några gånger i filmen och det är väl den huvudsakliga känsla Chaplin förmedlar i denna film. Kanske till och med överdriver om man ska vara ärlig. Men det är sevärt och Claire Bloom är en fröjd att se. En klart svart komedi om man ska kalla den komedi överhuvudtaget. En del mycket trevliga balettscener förhöjer. Betyget blir en svag 4;a, dvs 4-
Hypostas
2013-01-21
Ligger precis mellan trea och fyra. Lite segt blir det allt, men bitvis väldigt fint och gripande.
the-godfather
2012-12-25
Chaplin var bäst, i denna så bevisar han det till fullo. Ett mästerverk och superb musik. Det kan bara bli en femma.
TobiasRydén
2011-08-06
En mycket svag trea. Keaton och Chaplin tillsammans är så stort att det är det som egentligen räddar filmen från en tvåa, och då är deras scennummer rätt trist. Deras gemensamma sminklogescen borde vara minst lika känd. Sentimentaliteten och det faktum att Chaplin uppenbart hade tänkt att det skulle bli en verkligt gripande film (det märks på hans spel), vilket det inte är, har jag svårt för.
mattarello
2011-06-03
Filmhistoria när giganterna Chaplin och Keaton har ett nummer tillsammans annars rätt så ordinär finstämd historia med lite av Chaplins vanliga sentimentalitet.
Astrojacob
2010-10-28
Tragikomisk men lite svår att ta till sig första timman. Kanske aningen mycket balett o sång för mig men dramat byggs upp med Chaplins alltid stora frågor om Livets Mening. Trots allt fascinerande med den omöjliga kärleken mellan gammal-ung. Stor bonus där jag nästan höll andan var "Mötet" mellan stumfilmens mästare Chaplin o hans gode vän Buster Keaton, vilka självklart gjorde sitt nummer utan att "prata" på scenen.... Stort! Helheten med tårar och glädje blir tackolov ännu en magisk Femma, även om denna kanske var i tunnaste laget. Jag grät när Buster o Charlie fick agera på samma scen. Det låg så mycket både bakom o emellan de stora personligheterna. Oerhört generöst av Charlie. Som Buster skrev i sina memoarer kan jag bara hålla med; "Chaplin var den störste"