3.2

Rang De Basanti

En ung kvinna från England kommer till Indien för att göra en dokumentär om hennes farfars dagbok som skrev på 20-talet under den Indiska frihetstiden.

Originaltitel Rang De Basanti
Alternativ titel Paint it Yellow, Paint it Saffron
Regissör Rakesh Omprakash Mehra
Manus Kamlesh Pandey, Rakesh Omprakash Mehra, Renzil D'Silva
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Aamir Khan, Siddharth, Kunal Kapoor, Sharman Joshi, Atul Kulkarni, Alice Patten, Soha Ali Khan

andmoreagain
2020-05-24
Många indiska filmer som får topp-placering på imdbs top 250 brukar vara långa men inte långrandiga. Denna är tyvärr det och speltiden 157 minuter blir därför påtagligt långt. Den mörka och intressanta vändningen i slutet blir därför en show till en publik som tröttnat för längesen.
2017-03-04
Jag gillar hur många indiska filmer får ta tid på sig och tack vare det kan börja på ett sätt och sedan allt eftersom utvecklas till något helt annat. Jag gillar hur den knyter ihop gamla och moderna konflikter på flera olika sätt. Den funkar inte helt och hållet men den funkar tillräckligt bra för att iaf tända till mitt revolutionshjärta lite. Men dess poäng om att VI måste göra något mer än att bara klaga funkar väldigt bra.
niin
2014-11-13
herregud, jag saknar ord... 8,5 på imdb! jag menar, denna ligger jämte med citizen kane och seven samurais. hur kan en film som är så sinnessjukt dålig ha någonting över 5.0 på imdb? har sidan raidats av militanta hindu "revolutionärer" eller nåt? jag är helt mållös.
2014-10-21
"IMDB top 250" innehåller några titlar från Indien och vid första anblick undrade i alla fall jag om indierna inte är lite väl kära i sina egna filmer och villiga att ge dem höga betyg. I flesta fall har jag upptäckt att filmerna varit OK men inte förtjänar sin plats på "IMDB top 250". Denna film är inte dålig men på mig personligen fungerade detta inte alls. Det enda jag gillade var dansinslagen och soundtracket.
Jobis
2014-04-13
Det bästa med den här filmen är att den förklarar för alla oss icke-indier att självständighetskampen inte bestod av att Mahatma Gandhi knallade runt och sade åt folk att vara snälla. Antar att det budskapet gick många förbi tyvärr. I övrigt gillar jag bollywood-filmer!
Hypostas
2014-01-19
Utan tvekan den absolut sämsta filmen på IMDB:s top250-lista just nu. Bollywood-filmer brukar vara charmiga, men det här känns mest som en smaklöst terrorismlegitimerande politisk pamflett. I början när den mest var en fjantig men småcharmig Bollywoodungdomsfilm så var den OK, men när filmen sedan blir alltmer politisk så tappar den också fotfästet. Aamir Khan känns rejält felcastad och framstår mest som en pajas här.
Nanox
2008-05-04
Filmen var helt okej men soundtracket var så bra så jag importerade skivan från usa! =)
stolle_
2007-12-19
Under början av filmen undrar man om det är en etta eller tvåa, den skriker masspruducerad ungdomsfilm... till sakern hör också att jag oftast inte är så förtjust i bollywood. Mot slutet blir dock en poäng av detta i en rätt övertydligt genomförd vändning, vilket någorlunda räddar filmen.
MilkMonkey
2007-05-07
lika konstgjord som en vanlig bollywood, men med en massa moralbudskap som inte passade (inget fel på åsikterna, det är bara inte det jag vill ha ut av en BW) . . . men visst Soha Ali Khan är ju med, så hela filmen blir ju vacker
tofian
2007-04-15
En gemnomarbetade film som man blir alldeles glad av att se! Sköna skådisar och härlig musik! Se den!