3.2

Rännstensungar

Svensk familjefilm om den förlamade och föräldralösa flickan Ninni som möter den fryntlige konstnärssjälen Johan. Johan lovar henne att hon en dag ska kunna gå ...

Originaltitel Rännstensungar
Regissör Torgny Anderberg
Manus Stig Ossian Ericson, Torgny Anderberg, Åke Hodell
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Monica Zetterlund, Hans Lindgren, Arne Källerud, Sten Ardenstam, Gösta Prüzelius, Cornelis Vreeswijk, Anita Lindblom, Karin Falck, Frej Lindkvist, Monica Ekman, Mikael Mårdstam

2018-02-27
Visst är väl en klassiker, men jag gillar inte filmen!!
2017-10-26
KyLLo
2017-03-22
Ett rörande drama. Jag tyckte om 40-talsversionen, men den här är ännu bättre. Cornelis Vreeswijk är perfekt som myspappa när han drar fram gitarren och sätter sig på sängkanten. Men det är inte en sockersöt bagatell med Cornelis som dragplåster. Det är även en bra skildring av barnen som inte har något annat att göra än att gadda ihop sig, springa runt bland husen och hitta på sattyg. Scenen med Ninnis blommor berör mig nog allra mest.
2016-10-22
Det här är en av de bästa svenska filmerna någonsin! Cornelis gör sin bästa roll och både storyn och musiken är väldigt bra. Borde visas i skolorna!
2014-12-09
Första filmatiseringen av denna historia gjordes redan 1945 och liksom då som i denna 70-talsversion blir det bitvis riktigt ordentligt sentimentalt. Cornelis Vreeswijk är riktigt härlig som fattig konstnär och som helhet har denna familjefilm ett riktigt stort hjärta och ett lyckligt slut.
Meadowcastle
2014-10-25
Ska jag sätta fult betyg på en Svensk film så ska det nog vara just denna.

2012-09-09
Nostalgiskt värre. Denna trevliga film lever på Cornelis oemotståndlighet, vartill kommer att sången "I min lilla lilla värld av blommor" har ett slags sliskig charm.
Xenox
2012-07-16
Fin film. Cornelis gör en bra insats.

2011-10-05
Den får sitt betyg av nostalgiska skäl. Dessutom gillar jag Vreeswijk.
Bennyfilm
2011-07-24
Riktigt härlig och enkel film att se. En favorit