Raskolnikov

Filmatisering av Dostojevskijs roman "Brott och straff". Peter Lorre spelar studenten Raskolnikov som i fattigdom och desperation mördar en rik pantlånerska, och hemsöks av skuldkänslor.

Originaltitel Crime and Punishment
Regissör Josef von Sternberg
Manus Joseph Anthony
Genre Drama, Kriminalare, 30-tal
Skådespelare Peter Lorre, Edward Arnold, Marian Marsh, Tala Birell, Elisabeth Risdon, Robert Allen, Douglass Dumbrille, Gene Lockhart, Charles Waldron, Johnny Arthur, Mrs Patrick Campbell
Filmnummer 20684

hsimpson
2020-01-04
Omtitt drygt 10 år senare. Och även om jag kan uppskatta det von Sternbergska fotot mer nu än då, kvarstår trean i betyg. Den har blivit starkare än sist, men jag tycker fortfarande att Lorre spelar över, och filmens katharsis är alldeles för svag för sitt innehåll.
StureStenhög
2011-10-07
Gör man en 88 minuter lång filmatisering av Brott och straff så vet man redan från början att det kommer att bli en väldigt nedbantad version, med det i åtanke tycker jag att man lyckats bra här. Flera av de sidohistorier som jag personligen inte tyckte gav så mycket i boken är här mindre framstående eller helt borta, och istället har man koncentrerat sig på den mycket intressanta huvudhistorien. Precis som i boken är det också de härliga dialogerna mellan Raskolnikov och polisen Porfiry som är höjdpunkten här, allt filosoferande kring brottets natur och det mänskliga psyket är en fröjd att lyssna på. Castingen är alldeles utmärkt dessutom, Lorre är fantastiskt bra i huvudrollen och är en stor anledning till att filmen funkar, att sen Marian Marsh var nästan exakt så som jag tänkte mig Sonya är även det ett plus. Filmen hade nog dock fortfarande behövt vara längre och utveckla en del aspekter av historien för att fyran skulle vara aktuell, nu blir det en stark trea
Astrojacob
2010-11-11
Den har kallats "Världens Bästa Roman" o jag har tydligen missat nåt... Trots all usel kritik går jag emot strömmen och ger den en skön Femma. Kanske kritiken gäller det höga tempot. Att avverka detta epos på 1.24 innebär naturligtvis att mycket saknas, men för mig var det ett snabbt och intensivt tempo utan ett ögonblick av vila där jag bara älskar Lorre i kanske hans största roll någonsin. Sternbergs styrka var fotot och stämningen och denna var i alla fall för mig magisk. Kul att se Edward Arnold från Capras filmer oxå. Peter Lorre I love you. Hans Karma är tydligen M - Murderer.....
precineadd
2010-01-30
konstigt att josef von sternberg av alla människor inte kunde göra en mer spännande filmatisering av dojjan.
goeran
2009-12-16
En ganska omild behandling av Dostojevskijs kraftfulla roman men fotot är snyggt och Peter Lorre är riktigt bra som Raskolnikov. Även Edward Arnold, som poliskommissarien, är helt okey
hsimpson
2009-10-12
Jag har inte läst boken än (shame on me), men jag har väldigt svårt att tänka mig att filmen gör den rättvisa. Det här var ingen höjdare. Visst har det potential, men det känns bara så tomt. Dåligt skådespeleri är den största boven i dramat. Svag trea.
carnevil
2009-07-16
Rent urusel filmatisering av en av världens bästa böcker.