3.5

Rätta virket

På Edwards Air Force Base blev testpiloten Chuck Yeager 1947 förste man att bryta ljudvallen. Flera år senare skulle samma plats bli bas för rekryteringen till USA:s första rymdprogram.

Originaltitel The Right Stuff
Alternativ titel Det rätta virket
Regissör Philip Kaufman
Manus Philip Kaufman
Genre Drama, Äventyr, 80-tal, Biografi
Skådespelare Sam Shepard, Scott Glenn, Ed Harris, Dennis Quaid, Fred Ward, Barbara Hershey, Kim Stanley, Veronica Cartwright, Pamela Reed, Scott Paulin, Charles Frank, Lance Henriksen, Donald Moffat, Levon Helm, Mary Jo Deschanel, Scott Wilson, Kathy Baker, Mickey Crocker, Susan Kase, Mittie Smith, Royal Dano, David Clennon, Jim Haynie, Jeff Goldblum, Harry Shearer

Skapad 2019-12-15 av Kalven_RB
Jag hade inte hört talas så mycket om den här filmen innan jag tittade på den. Blev dock ganska lockad att köpa den då jag är en svag människa och gillade framsidan på DVD utgåvan =). Den ha...   Läs mer »

gjoob
2018-02-01
Alldeles för lång för sitt eget bästa, speciellt med tanke på att det aldrig blir riktigt intressant. Inte heller hittar vi några intressanta karaktärer eller rollprestationer som kan väcka till liv denna förvånansvärt ljumma film.
andmoreagain
2017-11-26
Aldrig riktigt tråkig men alldeles för jävligt jävla lååååång. :) Men jag gillar ju stillsamma och lugnt berättade historier och porträtt. Det är mycket MÄN av och med MÄN MEN ändå tyckte jag det var fint att se MÄN som Scott Glenn, Dennis Quaid, Ed Harris, Lance Henriksen (skymtar mest bara förbi dock) och framförallt Fred Ward i ett hyfsat sofistikerat sammanhang. Ingen film man måste se MÄN trean är stabil. Roger that.
2016-12-12
Alldeles alldeles för lång. Inte för att den hade blivit så mycket bättre som kortare. Tråkiga karaktärskildringar, tråkiga konflikter såväl i familjen, som inom gruppen som mellan gruppen och "chefterna" eller vad man ska säga. Alldeles för tråkigt och utdraget för att vara underhållande och alldeles för krystat och icke-trovärdigt för att kännas särskilt intressant. Många scener känns dessutom väldigt styltiga istället för att konflikterna utvecklas naturligt.
saggesaliv
2016-08-08
Detta är en film som levererar precis allting den lovar på förhand. Den är lång, storslagen, grymt klippningsarbete, fantastisk musik, otroligt amerikaromantisk, publikfriande och en släng machomän. Jag förväntade mig absolut ingenting mer och det fick jag inte heller. Man blir glad utav att se denna filmen, jag njuter utav de vackra bilderna och det cinematografiska hantverket. Den tröttar inte direkt ut och går lätt att följa hela vägen! Men för att vara över 3 timmar, så tycker jag att filmen faktiskt förmedlar förhållandevis lite. Händelseförloppet löper ungefär: Man försöker bryta ljudvallen, man rekryterar astronauter, sju elitastronauter har valts och flyger upp i rymden en efter en. Bill Contis soundtrack till filmen är något av dess starkaste sidor, fantastiskt melodiskt och mycket passande för syftet! Som en berättande episk historiefilm är The Right Stuff en fantastisk film. Det som händer när det finns mycket speltid men inte material i 170 knyck att fylla den med hela tiden, är att scenerna får tid på sig, får karraktär och får djup. Vilket faktiskt räddar denna film från det amerikanska sliskträsket. Betyg: 69/100
celec
2015-11-06
intressant film men känns på tok för lång.
arruba
2015-10-25
Så otroligt bra. Den ger dig som tittare så mycket!
Howler19
2015-07-25
Fantastiskt häftiga flygscener! Som film är det däremot inte särskilt bra utan det känns bara som en rak redogörelse över vad som hände, vilket är fine men några toppbetyg blir det inte.

2015-05-07
Välgjord och välspelad film som rent produktionsmässigt är bra på så vis. Men underhållningsmässigt tilltalade den mig betydligt mindre. 4/10
2015-02-08
Helamerikansk och helylle så nästan tårarna kommer fram. Klassisk hjältehistoria, men framförallt rätt intressant hur historiskt perspektiv. Gott om bra skådisar
F-M-J
2015-01-19
När tre timmar flyger förbi i ljusets fart vore det orätt att ge ett lägre betyg än fyra, om än en svag sådan.