2.9

Rätten att älska

Docenten och läkaren Bernhard Borg är en förkämpe för modern sexualupplysning, såväl i hemmet som i skolorna. Hans åsikter och hans sätt att framföra dem har skaffat honom många anhängare och beundrare. Men han har också fått kritiker och fiender. En som starkt opponerar mot Borgs uppfattning om kärlek och sexualitet är hans egen hustru Margareta. Hon tar till och med helt öppet parti mot honom vid ett offentligt diskussionsmöte.

Originaltitel Rätten att älska
Alternativ titel Right to Love
Regissör Mimi Pollak
Manus Sölve Cederstrand, Gösta Stevens
Genre 50-tal, Drama
Skådespelare Stig Järrel, Märta Dorff, Pia Skoglund, Ingemar Pallin, Sten Gester, Catrin Westerlund, Anna-Lisa Baude, Sven-Eric Gamble, Meg Westergren, Max von Sydow, Börje Mellvig, Hans Strååt, Torsten Lilliecrona, Britta Brunius, Carin Cederlund

origC-J
2020-09-19
Tydligt gjord som ett inlägg i debatten, men som sagt lite charmig och Stig Järrel är oftast sevärd. Bonus: Max von Sydow i liten biroll där han pratar skånska (!). Antagligen överdriver han, han var ju från Lund, men ändå. Svag trea.
Tonti
2020-07-14
Lite charmig förstås.
ekmanälskaren
2013-10-20
Underbart rolig och dessutom ett för sin tids kärnfriskt inlägg i sexualdebatten!