3.5

Råttfångaren

Det är sopstrejk i Glasgow. Längs gatorna växer berg av sopor där råttor och odörer frodas. Här bor 12-årige James med familjen. Han möter den första kärleken och drömmer om att få bo omgiven av vidder och en oändlig orörd horisont.

Originaltitel Ratcatcher
Regissör Lynne Ramsay
Manus Lynne Ramsay
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare William Eadie, Mandy Matthews, Tommy Flanagan, Michelle Stewart, Lynne Ramsay Jr, Leanne Mullen, John Miller, Jackie Quinn, James Ramsay, Anne McLean, Craig Bonar, Andrew McKenna, Mick Maharg, James Montgomery, Thomas McTaggart

KimEkberg
2018-05-11
oväntat nog den lynne Ramsey hittills jag fått ut minst av
CinemaStrange
2015-09-20
Vissa stunder var filmen seg men den var heller inte dålig då detta endå är intressant dom scener som var bäst var de "ljudlösa".
ziferN
2013-11-05
Inte min typ av film precis och den börjar riktigt ointressant och stundtals tråkigt men det lyfter filmen ur sig lite längre in filmen då den faktiskt gick att kolla på, men jag är dock inte alls förtjust i dessa brittiska hård-realism-förort-filmer då det blir så torrt och enformigt. Sen så hade jag också problem med deras överdrivet fula skotsk-dialekt som nästan inte alls går att tyda, iallafall för min del. Betyget landar rimligtvis på en svag trea, men hade säkerligen hamnat på en tvåa om det inte vore för de scenerna som faktiskt inte var dåliga.
Rune2000
2013-10-01
En stillsam men ändå färgstark film om livet i en mindre förort. Filmens handling flyter långsam förbi medans vi bekantar oss med miljöerna och de minnesvärda karaktärerna.
hestret
2013-03-26
Inget särskilt unikt och jag förstår faktiskt inte hur den kan hyllas som en milstolpe i genren. Väldigt formulär och det känns stundtals bara som Ramsay tycker att det räcker med att slänga in lite ungar med distinkt utseende i tragiska omständigheter. Storyn är tämligen förutsägbar och stundtals ointressant. Jag gillar heller inte alls fantasi/drömsekvenserna (rymdmusen) som helt enkelt inte passar in för fem öre. Men ibland blixtrar filmen till rejält och den är genomgående väldigt välgjord. Vi bjuds på ett par _rejält_ fina bildrutor samtidigt som klippningen och musikssättningen är riktigt bra. Tycker till exempel inledningsscenen och sekvensen där James är på besök i de nya husen i mitten av filmen är vackra och effektiva. Dock är jag smått tveksam till slutet. Totalt blir det en stark medeltrea.
divaad
2012-06-27
Vackert och nattsvart, med små inslag av hopp och humor. En bra film rakt igenom, som ändå växer ju längre filmen går. 4/5
Sznax
2012-03-18
Det är alldeles för mycket andra vågen över filmen (med andra vågen menar jag sent 90-tal/tidigt 2000-tal av brittiskt diskbänksrealism). Det finns absolut ingen fantasi någonstans i storyn utan allting följer mallen till punkt och pricka. Karaktären James skulle kunna vara från vilken annan film som helst och han beter sig precis som alla andra. Det är ändå en välgjord film, och det räddar den från katastrof. Skildringen av Glasgow är ganska bra och det gör att man kan se filmen utan att helt gå i taket. Betyg 5.5
Zeylon
2009-12-11
Lite samma ångest som i Mike Leighs filmer infinner sig, fast jag tycker nog det här var bättre. Hemskheten kändes mer här men det fanns ändå någon form av hopp kvar.
rebelscum
2009-10-29
Stiligt plåtat och stabila skådespelare. Men blev inte så värst påverkad av den, får se hur det blir om jag ser den igen!
Lanzetta
2007-06-17
Det finns så många fina gestaltningar i filmen. James och Tjejen under nakenscenen var verkligen fin! Och klipningen mellan filmens början och då. Mummm vackert. Vackert filmad verkligen. Många gulliga fina åkningar också. Ska verkligen se igenom Lynne mer!