3.2

Raya och den sista draken

För länge sedan i fantasivärlden Kumandra, levde människor och drakar tillsammans i harmoni. Men när onda monster, kända som Druuner, hotade landet offrade drakarna sig för att rädda mänskligheten. Nu 500 år senare har monstren återvänt och det är upp till en ensam krigare, Raya, att leta reda på den sista draken för att kunna stoppa Druunerna för alltid. Men hon får snart lära sig att det behövs mer än drakmagi för att rädda världen – man behöver kunna lita på varandra också.

Originaltitel Raya and the Last Dragon
Regissör Don Hall, Carlos López Estrada
Manus Adele Lim, Qui Nguyen
Genre Komedi, Animerad, Familjefilm, Action, Musikal, Äventyr, Fantasy, 2020-talet
Skådespelare Kelly Marie Tran (röst), Awkwafina (röst), Alan Tudyk (röst), Gemma Chan (röst), Daniel Dae Kim (röst), Sandra Oh (röst), Benedict Wong (röst), Ross Butler (röst), Patti Harrison (röst), Lucille Soong (röst), Jona Xiao (röst), Izaac Wang (röst), Thalia Tran (röst)

smichael
2021-07-20
Som ett mangaflörtande tevespel
Ful_fisk
2021-05-31
Börjar rätt standard, tidstypisk modern Disney som dessa filmer har sett ut ett tag nu. Förblir något av en standardfilm utan de riktigt stora styrkorna, men växer ändå rätt bra och är riktigt engagerande i slutet. Bra budskap, om än rätt klassiskt och simpelt. Även om det var svårt att förlåta snedbenan, allt var ju trots allt hennes fel. Nåväl, det är väl sådant man måste tänka runt, och det är väl bra av filmen är lära ut sådant. Men jag känner nog att Disneys senaste renässans nu kan dateras till 2009-2016. Någon riktigt skitbra film har nämligen inte kommit ut sedan Zootropolis nämligen. Nåväl, så länge det är bra så ska jag inte klaga.
Tobbiee
2021-05-23
Snygg och välgjord! Inte en femma men bättre än medel trean. Den var bra helt enkelt!
2021-04-09
Snygg, fin, underhållande, härliga karaktärer! Inget som känns så där extremt minnesvärt men ett riktigt härlig animerat äventyr för hela familjen!
HerrNenne
2021-03-11
Helt okej film, men tycker som andra att animeringen inte håller den klassen man kunde vänta sig. Känns lite slapp. Som sagt mest med karaktärerna, det andra är riktigt vackert. Det är dock lite av en plåga att följa filmens mer eller mindre antagonist som om hon var nån protagonist. Föredrar när karaktärsutvecklingen kommer naturligt och inte påtvingas i slutet.
ShenLong
2021-03-10
antingen har jag inte tänkt på det innan eller så har animering blivit slappare. jag tyckte inte den var i närheten så snyggt animerad som jag förväntade mig av big Business disney. framför allt då mänskliga ansiktsuttryck. påminde mycket om avatar ( last airbender) och hade gärna sett mer kultur-djup än att hasta sig igenom biomes. cool huvudroll dock
drl0g
2021-03-09
Snygg. Dessvärre så är storyn väldigt svag, som ett mediokert tv-spel. Karaktärerna överlag är inte så starka heller.
S_Griffon
2021-03-07
Var länge sedan jag såg något som både var snyggt animerat och känsloladdat. Så bra att den är värd att ses igen!