2.9

Ready or Not

En nygift kvinna tvingas ta del i sin nya, excentriska familjs dödliga form av kurragömma.

Originaltitel Ready or Not
Regissör Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett
Manus Guy Busick, Ryan Murphy (II)
Genre Komedi, Thriller, Skräck, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Samara Weaving, Adam Brody, Mark O'Brien, Henry Czerny, Andie MacDowell, Nicky Guadagni, Melanie Scrofano, Kristian Bruun, Elyse Levesque, John Ralston, Daniela Barbosa, Hanneke Talbot, Celine Tsai, Andrew Anthony, Liam MacDonald, Ethan Tavares

BarryHero
2021-05-04
Fantastiskt lekfull film som inte tar sig självt på särskilt stor allvar där man får Bruce Campbell-vibbar (från Evil Dead-serien) av Samara Weaving i huvudrollen. Gillade ursprungligen slutet men frågan är om inte ... ett alternativt slut hade varit bättre. Ska inte avslöja för mycket. Oväntat oförutsägbar och originell för genren. Stundtal väldigt rolig, dock sällan särskilt läskig.
amam
2021-03-27
Kul skräckkomedi, inget speciellt men helt klart sevärd för stunden.
päronanton
2021-01-18
Brutal film med en glimt av charm. Jag tyckte om den! Spännande!
2020-09-11
Gillar verkligen hur filmen utvecklas och hur humorn aldrig får överhanden men finns där hela tiden. Bitvis genuint spännande, och Samara Weaving är lysande. De lyckas även skickligt undvika de värsta klyschorna, trots att de följer ett givet och bekant mönster. Snudd på en fyra. (9+/15)
2020-08-11
Bra och rolig skräckis!
Engravadlax
2020-07-17
Gedigen skräckkomedi!
Hanness
2020-06-28
Det enda roliga var den kvinnliga cola torsken.
StureStenhög
2020-06-11
Småkul idé, och trots att jag var lite osäker till en början, så köper jag premissen alltmer under filmens gång. Mycket tack vare att familjemedlemmarna tilldelas olika grader av mänsklighet, och familjedynamiken känns därför någorlunda trovärdig under omständigheterna. Jag gillar kurragömmasången också, man kan skapa en speciell sorts stämning när man låter något väldigt oskyldigt inte vara oskyldigt alls. Men lite fler idéer hade man kanske kunnat efterlysa ändå, och man borde ha kunnat göra mer med miljöerna, skapa mer av en känsla kring huset. Det är en simpel men effektiv film. Kul medan den varar
Nydahl75
2020-06-08
En film helt i min smak. Ruskigt schysst atmosfär och ett mycket bra skådespeleri av Samara Weaving
Nydahl75
2020-06-08