Ready Player One

Året är 2045 och världen befinner sig på kanten till kaotisk kollaps. Människor har sökt trygghet i en virtuell verklighet - universumet OASIS som har skapats av den briljante och excentriske James Halliday. När Halliday dör, testamenterar han sin enorma förmögenhet till den som hittar den digitala ledtråd han gömt någonstans i det gigantiska OASIS. Det blir en tävling som engagerar en hel värld. När den unga hjälten Wade Watts bestämmer sig för att delta i tävlingen kastas han in i en fartfylld och svindlande skattjakt genom ett universum fyllt av mysterier och faror.

Originaltitel Ready Player One
Alternativ titel RPO
Regissör Steven Spielberg
Manus Ernest Cline, Zak Penn
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Tye Sheridan, Olivia Cooke, Ben Mendelsohn, Lena Waithe, T J Miller, Simon Pegg, Mark Rylance, Philip Zhao, Win Morisaki, Hannah John-Kamen, Ralph Ineson, Susan Lynch, Clare Higgins, Laurence Spellman, Perdita Weeks, Joel MacCormack, Kit Connor

Murvel48
2020-02-08
Kul med filmreferenserna, speciellt Shining-avsnittet, men det blev tröttsamt i längden.
Murvel48
2020-02-07
dudson
2019-10-27
Typisk fjortis film. Men ändock ska denna ha cred för all underbar 80/90-tals- kult- retro- hyllningar. Asså finns ingen brist där inte" ) Sen även en extremt lä'cker gjord film. 2+
lucius
2019-08-01
Väldigt ful cgi-mässigt. Intressant nog tänkte jag inte på några referenser till nån Spielberg-film. Fast det kanske fanns nåt påskägg där som jag missade.
hsimpson
2019-07-11
Lite underhållande, men det är samtidigt tröttsamt med alla dessa referenser till annat inom populärkulturen. Det gör till slut att det inte alls känns originellt, utan som någon sorts navelskådande. Dessutom så klyschigt att det nästan blir parodiskt. En klassisk Spielbergsk popcorn-film.
Körsbär
2019-05-13
Bra mycket bättre än jag förväntade mig o vill man se nånting nytt så känns detta som en sådan film.
ToddDowney
2019-05-12
Som min sambo säger när vi såg den "en riktig nörd-film" och kan inte annat än att hålla med. Men va gör de, riktigt rolig och underhållande rakt igenom. och man får inte glömma den bästa repliken "It's f#@cking Chucky".
Nintendo64
2019-04-29
Många kul referenser och otroligt välgjord men egentligen inte så mycket mer än så
Zeds2003
2019-04-08
Egentligen en stark 4 - men det var så många personliga referenser till det jag älskar att den trippar upp på femman. I just freaking love it! Det här var en film för mig - tack Spielberg!
2019-03-16
Filmen drar direkt in mig i sitt berättande och sin framtidsskildring av vårt samhälle. Att man dessutom öser på med massor av referenser till populärkultur, är som en stor belöning för mig som besitter massor av "onödig" kunskap inom det området. Under filmens andra hälft så släpper man dock på filmens lekfullhet och det blir ett större allvar, mer action och drama. Samtidigt innebär det att filmen blir mindre originell och på samma gång mer tröttsam, i mina ögon.