3.7

Rebell i bojor

Luke Jackson, en ung man som avreagerat sig på det meningslösa livet i sin inkrökta hemort genom att demolera parkeringsautomater hamnar i fängelse. Där låter han ingen hunsa honom, varken medfångar eller vakter kan knäcka hans rebelliska sinnelag…

Originaltitel Cool Hand Luke
Regissör Stuart Rosenberg
Manus Donn Pearce, Frank Pierson
Genre Kriminalare, Drama, 60-tal
Skådespelare Paul Newman, George Kennedy, J D Cannon, Lou Antonio, Robert Drivas, Strother Martin, Jo Van Fleet, Clifton James, Morgan Woodward, Luke Askew, Marc Cavell, Richard Davalos, Robert Donner, Warren Finnerty, Dennis Hopper, John McLiam, Harry Dean Stanton

Asmorod
2019-03-19
Fan, så mysig!
KyLLo
2019-03-06
En annorlunda upptakt och ingen typisk utbrytarfilm. Det handlar om dumdristighet, psyke och att pressa kroppen. Härliga miljöer och känsla. Newman är riktigt bra i huvudrollen och känns som en allround-skådis som passar lika väl i uppklädda och prydliga roller som den här. Kennedy tycker jag dock spelar över en aning. Lite väl dråpligt och vidrigt emellanåt samt en del upprepningar, vilket medför att betyget stannar på tre.
F-M-J
2019-02-02
Stämningsfull och skön rulle med en grym Newman med vänner i rollerna.
dudson
2018-11-23
Stark fängelse klassiker som äntligen är sedd. Newman är cool som fan. Sen som hans Sidekick Kennedy med sitt snusk snack. Och som alltid as sviniga sadist vakter. Milöerna filmen utspelas i är effektiv o svettig. Man verkligen känner helvetet där i sydstaterna.
Pi-R
2018-06-19
Newman spelar ännu en gång den roll han föddes till, och han gör det bättre än nånsin,varesig förr eller senare. Utöver det, så är det inte jättemycket som jag bär med mig. Foto, ljud, bild, och berättartekniskt är det mycket som både är välgjort, och som pekar frammåt... men som också kom as göras bättre under sjuttiotalet. Två-tre scener; äggscenen, moderns besök, och eventuellt grävscenen, höjer sig dock över resten. Å andra sidan har vi biltvättscenen som det är skämskuddenivå på. Summa sumarum, bra, men en avsevärd bit under vad jag hoppades på.
2017-10-25
2017-09-15
Så mycket A-film det kan bli. Snyggt foto och grymt skådespel. Men ack så utdraget det är. Det känns som att tåget aldrig lämnar stationen. Några bra och flera charmiga scener, men emellanåt blir ögonlocken väldigt tunga. (8/15)
Solidus
2017-09-02
Detta kan vara den mysigaste fängeslefilm som har gjorts än idag. Skådespelat är på topp från samtliga, speciellt Paul Newman och Geroge Kennedy och det är kul att se en ung Harry Dean Stanton i en mindre roll. Det finns inte så mycket till historia, utan det är mer olika händelser som ersätter varandra och jag ska inte förnkea att filmen, med undantag av äggscenen, inte lämnar avtryck på samma sätt som t.ex. "Nyckeln till frihet" eller "Papillion" lyckas att göra. Men när jag ser på "Cool Hand Luke", då njuter jag fullt ut. Sevärd!
2017-08-02
Klassiker!
RustyFilm
2016-12-07
Såg den här filmen för ca 45 år sen. Tyckte den var väldigt bra då. Tror jag nån gång har sagt att det är bästa filmen jag sett. Nu när jag sett om den märker jag att den inte når upp till den dunkla positiva minnesbilden jag har. Troligen beroende på att det senare gjorts så mycket bra flykt och fängelsefilmer (speciellt under 70 talet). Men det är fortfarande hyfsat bra. Att jämföra nutid med dåtid är svår. Kanske det är mina nostalgikänslor som håller upp betyget.