2.8

Rebellen

En rebellisk tonårig idrottsman, faller för cheerleader-tjejen Tracy. De kommer från olika sociala bakgrunder och varnas av vänner och familj att det inte är nån mening med förhållandet. Men Johnny kämpar ändå för att vinna Tracys kärlek.

Originaltitel Reckless
Regissör James Foley
Manus Chris Columbus
Genre 80-tal, Drama, Romantik, Komedi
Skådespelare Aidan Quinn, Daryl Hannah, Kenneth McMillan, Dan Hedaya, Adam Baldwin, Cliff De Young, Lois Smith, Billy Jayne, Toni Kalem, Jennifer Grey

lekke
2012-07-28
Nja, Hannahs karaktär kändes lite underbyggd. Jag såg inte riktigt vad hennes egentligen drivkrafter var. Därför faller filmen lite platt. Ändå är den intressant socialporr i samma vener som Angry Young Men-genren i england på 60-talet (Tony Richardson et al) vilket känns ovanligt - och sevärt - ur ett amerikanskt perspektiv.
Rune2000
2010-08-15
Vad var det som egentligen hände med Aidan Quinn's och Daryl Hannah's filmkarriärer på 90-talet? Debutrollen kombinerad med James Foley's regidebut borde göra denna film till en automatisk "måste se"-upplevelse för alla älskare av 80-talsfilmer.

2008-01-12
Det är något magiskt med 80-talsfilmer; Musiken, bildspråket, frisyrerna.