3.3

[Rec]

En journalist ska dokumentera arbetsdagen för stadens brandmän. Det är under en utryckning för att hjälpa en äldre kvinna i sin lägenhet som något går fel och villkoren pusslas om. Med kameran på fortsatt inspelning får vi, med klara referenser till klassiker som ?Blair Witch Project?, ett påtagligt skrämmande foto som skickligt bygger upp en ständig närvarokänsla där blodiga barnskrik nödvändigtvis inte bara behöver komma från rummet bredvid.

Originaltitel [Rec]
Alternativ titel Rec
Regissör Jaume Balagueró, Paco Plaza
Manus Jaume Balagueró, Luiso Berdejo, Paco Plaza
Genre Action, Thriller, Äventyr, Skräck, Science Fiction, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare Javier Botet, Manuel Bronchud, Martha Carbonell, Claudia Font, Vicente Gil, Maria Lanau, María Teresa Ortega, Pablo Rosso, Jorge Serrano, Ferran Terraza, Manuela Velasco, David Vert, Carlos Vicente, Ben Temple

Skapad 2019-12-15 av kanzi
Angela och hennes kameraman Pablo ska tillbringa en natt på en brandstation för att följa brandmännens arbete för ett program de gör till en lokal tv-station. Vi får följa dem genom Pablos kam...   Läs mer »

ekneB
2020-10-06
Efter att ha sett den nyligen så håller den inte riktigt lika höga kvalitet som när jag såg den första gångerna, så sänker den till en 4a. Håller fortfarande hög kvalitet
gjoob
2016-08-16
Vi har ju redan fått Blair Witch Project och därtill ett antal efterföljare, denna inkluderad. Vad var så speciellt med den här? (Sen har jag ju i och för sig aldrig varit något fan av found footage-rullar)
Fiskjävel
2016-08-03
Nu var det ett tag sedan jag såg den men minns den som en rip off av Blair Witch Project om trots detta var både spännande och välgjord. Bitvis ganska äcklig och vedervärdig. 2+.
Solidus
2016-06-30
Efter att sett filmen ett par gånger måste jag tyvärr sänka betyget ett snäpp. Det är en otäck zombiehistoria som presenteras, med det blir alldeles för mycket skrik och skakig kamera. Filmens final är däremot bland det otäckaste jag har sett.
Zero75
2016-02-25
Hatar Found Footage. "Äktheten" och "realismen" blir ju bara så enormt tillgjord. Jag vet inte, tycker det bara blir så pinsamt. Blair witch tex är ju bara urtöntig. Haha. Ok. Annars så hoppade jag faktiskt till en gång mitt i natten, det får jag ge den, vinglaset jag höll i flög upp i luften, hela jag duschades av vin. Hänt förut, när jag såg The Raid, då hemma hos en vän. Måste vara mer försiktig.
Supernaut
2015-11-09
Rafflande skräck med fräsch take på zombiegenren. Fenomenal!
StureStenhög
2015-07-29
Bra uppbyggnad, halvtaskigt mittenparti, och bra avslutning. De har verkligen lyckats få handlingen att stegra på ett naturligt sätt, det börjar lekfullt och rör sig sedan gradvis mer och mer mot blodigt allvar. Ledtrådarna till vad som faktiskt pågår portioneras också ut på ett väldigt naturligt sätt. Det känns dessutom så realistiskt som man överhuvudtaget kan begära att en sådan här film ska kännas, och det verkar ju ha varit det primära målet. De gör det dock alldeles för bekvämt för sig själva med den lilla detaljen med blodgrupperna, den känns bara som en ursäkt för att få göra det som är mest dramaturgiskt tacksamt för stunden, och hela mittenpartiet domineras av den inställningen. Men de ska väl kanske ha cred för att de iaf försökte förklara det, många skräckfilmer gör det som är mest dramaturgiskt tacksamt för stunden utan att försöka motivera det alls. Hursomhelst dras filmen även ned av lite för många klichéer, alla har sett den här filmen förut, det går inte att komma ifrån. Men den är ju bättre än de flesta av de där andra filmerna man har sett, och slutet är rasande spännande. Så nog blir det hatten av allt
SimonFrost
2015-03-29
Historien er egentlig meget god, men samtlige karakterer (på nær den skallede brandmand) råber og skriger konstant, så det er svært at holde ud. Derudover blev jeg søsyg af kameraføringen. Et 2-tal, som kunne have været meget højere.

2015-02-21
los ojos bonitos pero la boca podria ser mejor.
silvertrain
2014-05-15
En bra skräckfilm. Intressant handling och även läskig. Lite rörig kanske, men det gör inte så mycket. Gillar regissören till den här filmen också. Stark trea.