3.2

Reconstruction

Det är enkelt. Det finns fyra personer. August och hans fru Aimee. De är gifta. Alex och hans flickvän Simone. De är inte gifta. Två personer träffas på en bar. Har de träffats förut? Känner de varandra? Kom ihåg att det inte är på riktigt. Det är bara en film. Det är viktigt.

Originaltitel Reconstruction
Regissör Christoffer Boe
Manus Christoffer Boe, Mogens Rukov
Genre Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Nikolaj Lie Kaas, Maria Bonnevie, Krister Henriksson, Nicolas Bro, Peter Steen, Ida Dwinger, Malene Schwartz, Helle Fagralid, Mercedes Claro Schelin, David Dencik

yoyojimbo
2015-01-25
Lite långsamt men snyggt gjord. Pretentiös kanske, men det är bara bra.
fabbe86
2014-03-06
Nej, det här funkade inte på mig! Plågsamt pinsam långa stunder. Har inget emot pretentioner men detta missar målet totalt.
ViolaIngeborg
2013-08-08
Såg filmen för flera år sedan och mindes den som spännande och tankeeggande, såg den därför igen och upptäckte att den var väldigt tråkig och otroligt pretentiös.
Noethe
2013-07-02
Tröttsam och tramsig pretentiös röra och meningslöst att göra svenskarna till något slags dåliga bergmankopior. Bonnevi är så irriterande att man vrider på sig och är inte bra till annat än det uppenbara.
larox
2013-03-27
suveränt bra film med härlig mystik som förvirrar och får fantasin att flöda, konstnärligt strålande och fantastiskt skådespel. Har sett filmen tidigare men den kan ses många gånger. Strålande!
Gigi1943
2013-01-11
Alltså detta är ju en kanonbra film, direkt efter gav jag den en mycket stark trea men efter att ha sovit på saken hoppade den upp till en fyra. Det är vad jag kallar en typisk "mamma-film". Lite mystik (man får tänka till när handlingen byter bort sannolikheten och blir nästan en sorts mardröm, oj, vad hände? Men den var vacker, fina miljöer, bra ljus, även Bonnevie var för en gångs skull till sin fördel (hon gör ju två roller utan att man blir förvirrad, bra att de har olika frisyrer och sen visade det sig att jag sett Lie Kaas i SJU filmer under den gångna hösten. Inte konstigt att han verkae bekant även om jag inte hade hans namn klart för mig till en början. Fler såna mammafilmer, tack!
Krantzylvania
2012-04-19
skum, men snygg, plutonen låten passar ju in, men lite konstigt att sno ett soundtrack så, Kaas är en av världens bästa skådespelare enligt mej men Maria Bonnevie är riktigt kass, inget hon säger låter naturligt, "ett ögonblick!" vem säger så i verkligeheten?
PierreLunaire
2010-10-25
Allt är bara film, och hvududpersonen blir en docka i regissörens (eller författarens) hand. En film om kärlek och konsekvenser men också om spelet mellan regissören (författaren) och dennes gestalter. Vackert filmat och bra spelat.
srien
2010-05-11
Konstnärlig film som inte är ute efter att förklara saker och ting som sker.
Asuparagasu
2009-12-10
Balanserar på en knivsegg mellan; wow och fiasko. Ena sekunden hade man lika gärna kunnat se en gammal dvd som laggar och nästa blir man glatt överraskad... jag vet inte.