3.4

Red Army

Red Army kallades det sovjetiska ishockeylandslaget som under 80-talet spelade bättre och vackrare än något annat lag. Men kraven på spelarna var stenhårda och kom från högsta tänkbara ort. Matcherna mellan Sovjet och rivalerna USA och Kanada handlade i en tid av kallt krig lika mycket om ideologi som om hockey. En sportdokumentär om politik och en politisk dokumentär om sport.

Originaltitel Red Army
Regissör Gabe Polsky
Manus Gabe Polsky
Genre Dokumentär, 2010-tal

MrPraline
2016-01-06
Jag är inte jätteintresserad av hockey även om jag kan uppskatta sporten. Däremot är jag väldigt intresserad av historia och den här filmen passade mig som handen i handsken. Filmen är väldigt intressant och spännande när man får se spelarna själva kommentera hur det var att leva i och spela ishockey för Sovjetunionen. När jag själv ser dem spela, även om man knappt kan någonting om hockey så förstår man varför det blev en dokumentär kring dem här spelarna, det är väldigt imponerande att se hur dem spelade, rörde sig och dominerade sina matcher. Självklart är kalla kriget också en väldigt stor del av filmen, vilket jag uppskattar. 4/5
Snah
2015-12-12
Inte lika bra som CCCP Hockey, men fortfarande habil. Hjärntvätt och kanske ren idioti är orden. Fetisov skulle tydligen prompt stanna i skitlandet. Smart kille. Samtidigt fick han ju komma upp sig när Putin kallade. Hade varit mer intressant med detaljer om deras spelstil än politiken.
Rele
2015-09-20
En bra dokumentär. Utelämnar alldeles för mycket fakta, när man inte vill berätta allt eller inte vågar berätta helheten. Jag ger en trea.
Darn
2015-09-17
Efter att ha sett den SVT-producerade dokumentären om samma såg jag denna som en nästintill blekare variant. Är det ett bevis på att flashig layout i dokumentärsammanhang inte är att föredra framför innehåll? Kanske. Tycker den saknade en strävan efter att vilja visa på helheten, åtminstone var så resultatet framställdes för mig. Istället gav den allt på en relativ sådan genom att låta Fetisov få stå som en form av huvudkaraktär, vilket bara blev parodiskt.
Spidde
2015-07-08
Riktigt bra dokumentär, lätt en av de bästa dokumentärer jag sett på senare år. Bra flyt genom hela filmen, och spännande öden och berättelser. Man behöver inte vara hockeyfrälst för att sitta som klistrad och efteråt vill man veta mer. Alla borde titta! Stabil fyra i betyg.
mowlie
2015-05-30
Intressant men tillför inte jättemycket om man sett lite dokumentärer tidigare om sovjetisk hockey. Förväntade mig mer!
LiqWid
2015-05-25
Snacka om hjärntvättade. Men jävlar vilka hockeylirare de var. Sköna scener när ryss-femman vinner Stanley Cup i Red Wings också. Riktigt bra dokumentär.
MattiasStrand
2015-05-06
Väldigt intressant men lite trögflytande mot slutet. Att ALLA intervjuobjekt hatar filmmakaren är charmigt i kanske tio minuter, sen önskar man att nån som faktiskt kan intervjua hade fått ta över rodret.
stgurgel
2015-05-05
Spännande talking heads där det viktigaste ofta framförs genom vilka svar intervjupersonerna inte ger
escaperel
2014-11-17
Grovt amerikanskt överdramatiserat, yet väldigt intressant.