3.3

Red Cliff

John Woo's del ett av två, som skildrar historen om den kinsesiska berättelsen om Three Kingdoms.

Originaltitel Chi bi
Alternativ titel The Battle of the Red Cliff
Regissör John Woo
Manus John Woo, Sheng Heyu, Kuo Cheng, Chan Khan
Genre Drama, Action, Äventyr, Krig, 2000-tal
Skådespelare Zhang Fengyi, Tony Leung Chiu-wai, Zhao Wei, Chang Chen, Takeshi Kaneshiro, Jia Song, Shidô Nakamura, Hu Jun, Tong Dawei, Hou Yong (II), You Yong, Lin Chiling, Ba Sen Zha Bu, Zang Jinsheng, Zhang Shan, Shi Xiaohong, He Yin

Skapad 2019-11-24 av soderbaum
Red Cliff eller The Battle of Red Cliff är ett storslaget episkt drama av mästerregissören John Woo med skådespelare som Tony Leung Chiu Wai och Takeshi Kaneshiro. Den är del ett av två och den ...   Läs mer »

2021-05-05
Min besvikelse är rätt stor, det mastodontepiska kommer inte riktigt till sin rätt. Jag tycker storyn och karaktärerna är oengagerande och det blir rörigt och ointressant. Vara sig relationer eller motivationer når fram till mig och det politiskt spelet fungerar liksom inte alls. Även koreografin, filmningen och klippningen i många actionsekvenser känns rätt dåliga. Det blir ingen riktig tajming eller feeling i det hela. Det finns dock en episk storslagenhet som jag älskar, men i över 2 timmar så blir det rätt segt och tråkigt. En ganska stabil men halvsvag tvåa. Får se om del 2 är bättre.
Ful_fisk
2015-08-24
Maffig krigshistoria i gammal-Kina. Storslagna action-scener och krigslist av rang, måste vara det bästa John Woo gjort på den här sidan millenieskiftet!
Noseman2005
2015-04-22
Bra action. Lite ointressant, dock.
ClintanTheKing
2014-07-30
Har knappt sett maken till bättre stridsaction! Otroligt bra, fartfylld och benhård historisk krigsfilm som får speltiden på 145 minuter att rinna iväg fort som satan. Suveräna prestationer. Ska bli ruggigt intressant att se del 2.
Totenkopf
2014-03-03
Maffig men kanske i det längsta laget. Lite rörigt att hålla reda på alla roller, men asiater tycker ju vi europeér ser likadana ut så....
Valarn
2014-01-03
Har inget emot stridsscenerna i stil med Crouching Tiger, och jag gillar delvis fotot. Filmen är storslagen och påkostad men inte särskilt välgjord. Sista halvtimmen är det svårt att inte undra om redigeraren dog och hans mycket sämre kollega tog över. Slow motion varvat med snabbspolning. Fult klipp och 1000 scener med soldater som börjar brinna. Slentrian - at best. Den vackra kvinnans roll är motbjudande. Hon framställs som en naiv sexåring utöver objektifieringen. Och trots att filmen inte på nära vägar når upp till "the bechdel test" var det lite befriande med krigarkvinnan som jag inte minns vid namn (hade hon något?). Stabil tvåa.
origC-J
2013-11-27
Kul med historiska filmer och givetvis kul med feta slag. Höga produktionsvärden, men det blir bitvis lite löjligt, framförallt i närstriderna. Stark trea.
dahlbäck
2013-11-20
En krigsfilm som har alla delar som behövs. Strategi, psykologi, storslagna stridsscener, välgjorda kostymer och bra skådespelare. Lite minus för alla klipp fram och tillbaka som gör att det ibland är svårt att ha koll på vilka som är vilka.
Rele
2013-11-15
En bra film. Den klarar av att visa hur kineserna tänkte och hur långt fram kulturen var utvecklad redan 200-talet. Jag ger en fyra.
GinNTonic
2013-02-11
Maffiga stridsscener med en lagom dos fantasi. Intressant med allt taktiskt rävspel. Dock kändes filmen väldigt rörig både i klippningen och historien, och det var svårt att hålla ordning på alla karaktärer. De tuffa närstriderna och snygga kläderna blev största behållningen. Nu såg jag framemot del två, men insåg först nu att jag sett en ihopklippt version av de två filmerna. Det förklarar också den dampiga klippningen. Trist! Skulle definitivt uppskattat en långsammare version med längre och fler scener betydligt mer.