2.7

Red Joan

En dag besöks den pensionerade bibliotekarien Joan Stanley av brittiska säkerhetstjänsten som arresterar henne för spioneri. Alla omkring Joan chockas av att denna stillsamma dam misstänks för att vara en av de mest inflytelserika spionerna i historien. Hur hamnade hon i så radikala kretsar? Vi får följa Joan när hon som ung Cambridgestudent får ett eftertraktat assistentjobb vid ett topphemligt forskningsprojekt kring atomvapen.

Originaltitel Red Joan
Regissör Trevor Nunn
Manus Lindsay Shapero
Genre Drama, Thriller, Romantik, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Judi Dench, Stephen Campbell Moore, Sophie Cookson, Tom Hughes (I), Ben Miles, Nina Sosanya, Tereza Srbova, Laurence Spellman, Kevin Fuller, Ciarán Owens, Robin Soans, Stephen Boxer, Freddie Gaminara, Debbie Chazen, Raymond Coulthard, Ed Birch

mammene
2022-04-06
Mycket intressant historia som bygger på den brittiska Melita Norwoods dubbelliv som spion, själva grundhistorien följs men mycket är som det känns förmildrat och romantiserat. Judi Dench gör sig väldigt bra som den hemlighetsfulla damen som hela tiden bar på sin hemlighet. Här får man verkligen en stor moralisk fråga i knät, vad drev henne? Det är det som stör mig mest, hennes förklaring, kan inte låta bli att undra om hon levt nu hade hon hållit kvar vid den. Tycker också att det gick lite för fort fram med sonens agerande, det hade kunnat utvecklas mer. Som alltid så gillar jag filmer man kan lära sig något av och som lockar till att veta mer, så var det här och mycket mer fick jag veta, bra så.