3.3

Red Road

Jackie arbetar som övervakare på kontor och via stadens många övervakningskameror följer hon livet i skumraskkvarteren. En dag får hon syn på ett ansikte känt från hennes eget förflutna och hon påbörjar en uppgörelse som är mer privat än professionell.

Originaltitel Red Road
Regissör Andrea Arnold
Manus Andrea Arnold
Genre Mysterium, Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Martin Compston, Tony Curran, Kate Dickie, Andrew Armour, Natalie Press

Fiskjävel
2016-11-26
Intressant inledning som i längden övergår till en monoton och faktiskt ganska tråkig atmosfär. Dock är hantverk såväl som skådespelarinsatser tillräckligt bra för att lyfta upp filmen till ett hyfsat betyg. 3.
Dele
2016-01-08
Red Road är en omskakande intensiv historia berättad med stor genuin känsla. Sorglig, men också varm och njutbar i sitt avskalade berättarsätt och mänskliga fokus. Andrea Arnold bjuder i sin långfilmsdebut helt enkelt på en liten pärla.
hsimpson
2015-01-02
Fruktansvärt osmaklig.
Bandersnatch
2014-04-17
Intensiv. Nästan thriller-påfrestande intensivt i vissa scener. Schysst foto och bra regisserat. Plus att den på ett intressant sätt berör både sorg och hämndkänslor och dessutom lyckas problematisera Storbritanniens övervakningsbesatthet från olika perspektiv. Jag antar att folk vänder sig emot att den i någon dimension lugnar sig en bit in i filmen, men om man går in med inställningen att man vill se en typiskt bra sån där stämningsfull grå rulle i typ Ken Loach-anda så får man snarare ett tillägg i form av spänningsmoment.
Canaletes
2014-01-07
Såg den precis och det var en ren jävla plåga så att man nästan kokar och bara vill att den skulle ta slut! Sjukt trist, grått, seg, ointressant ja allt vad ni kan komma på för synonymer. Typ 30% förstod man inte ett skit vad dom sa för något, så det rekommenderas att verkligen kollas med text. Det typ samma sak i princip hela tiden. En kvinna som kollar på skärmar och söker något som man inte vet vad. Sjukt stördt personlighet också som urartar mot slutet. Plågsamma grova sexscener så verkligen inget ni ska se med familjen om verkligen vill ha ett sjukt obekvämt familjesituation. Förväntade mig något deep från filmen så att man fick en eftertanke om livet eller så efter filmen men just nu är jag bara irriterad. 1.2/10
-kakihara-
2013-12-07
Bra film! Lite långdraget blir det dock, vilket gör att den inte når upp till en fyra.
precineadd
2013-08-30
en slow burner men skickligt gjord och välfungerande.
Berniey
2013-04-03
Stämningsfullt o intressant till en början men det blir för långdraget.
#54
2013-03-24
Smutsig, hemsk och sympatisk.
WillyV
2012-11-23
Svag fyra, fin socialrealism, jobbiga teman och bra skådespeleri. Inte där uppe med Loach's bästa, eller "Tyrannosaur", men klart sevärd. Extra plus för att man ser allt, menar allt, i sexscenerna. Som iofs var plågsamma snarare än njutbara..