2.8

Red Sparrow

Mot sin vilja rekryteras Dominika Egorova till att bli en ?sparv?, en tränad förförerska i tjänst i den ryska säkerhetstjänsten. Hon tvingas lära sig att använda sin kropp som ett vapen, men måste kämpa för att upprätthålla sin självkänsla under den extremt icke-humana träningsprocessen. Dominika blir en av säkerhetstjänstens mest värdefulla tillgångar och hennes första mål är Nate Nash, en CIA-agent som är ansvarig för USAs kontraspionage mot Ryssland. Det uppstår en oväntad attraktion mellan de två unga agenterna, och som kan komma att hota både deras egna karriärer samt de bägge ländernas säkerhet.

Originaltitel Red Sparrow
Regissör Francis Lawrence
Manus Justin Haythe
Genre Mysterium, Thriller, Drama, 2010-tal
Skådespelare Jennifer Lawrence, Joel Edgerton, Matthias Schoenaerts, Charlotte Rampling, Mary-Louise Parker, Ciarán Hinds, Joely Richardson, Bill Camp, Jeremy Irons, Thekla Reuten, Douglas Hodge, Sakina Jaffrey, Sergej Polunin, Sasha Frolova, Sebastian Hülk

amam
2020-01-11
Gillade Jennifer Lawrence men de stereotypiskt onda och sjukt inkompetenta ryssarna drog ner intrycket väldigt mycket. Stark tvåa/svag trea.
Zebulonm
2019-10-17
Gillar den. Riktigt bra.
Sovande_mannen
2019-10-13
den va helt okej men otroligt seg.
djonipony
2019-09-28
Svag 3a Kunde tjänat på att kortas för bättre tempo. Salt var bättre.
myslas
2019-09-25
Helt ok spionthriller som svänger lite för många gånger för sitt eget bästa. Det blir rätt förutsägbart till slut. Jag har sett betydligt sämre filmer i genren men även betydligt bättre. Stark tvåa.
vonadel
2019-07-22
Hoppades den skulle vara lite mer spännande, men ändå helt ok. 6/10
Murvel48
2019-01-30
Jag fattade inte riktigt allt men nog var det en bra film.
saturday_sun
2018-12-03
Ojämn spionhistoria som är onödigt utdragen, hade mått bra av klippsaxen. Nakenscener som inte tillför så mycket, mer än en obehaglig påminnelse om att Jennifer Lawrence egna privata bilder hamnade på villovägar. Det starka slutet räddar den mycket svaga trean.
xpndr
2018-10-27
Förvisso en väldigt stereotyp spionhistoria med stundtals väldigt stolpig dialog men jag gillar själva grundidén skarpt.
2018-10-23
I grunden en rätt banal spionthriller i en snygg kostym. Vill vara storslagen, men misslyckas rätt snabbt. Bra nog för ett godkänt betyg, men inget märkvärdigt.